Holandia to wciąż jeden z najatrakcyjniejszych kierunków emigracji zarobkowej wielu Polek i Polaków. Na tle innych państw Europy Zachodniej, Holandia wyróżnia się atrakcyjnymi zarobkami, elastycznymi warunkami nawiązywanych umów oraz stosunkowo szerokim zapotrzebowaniem na różnego typu pracowników. Poniżej udzielamy kilku porad skierowanych do osób przygotowujących się do wyjazdu do pracy w Holandii po raz pierwszy.
Ubezpieczenie na czas wyjazdu – EKUZ i polisy dodatkowe
Według różnych szacunków, w Holandii może przebywać nawet 250 tys. mieszkańców naszego kraju. W większości są to osoby, które związały się z Holandią zawodowo, a niektórzy dokonali nawet zameldowania na terenie tego kraju. Nie powinno więc dziwić, że wiele osób próbuje się przygotować do wyjazdu właśnie do Holandii. Pierwszą i najważniejszą sprawą, jaka ich czeka, jest kwestia ubezpieczenia.
Warto rozpocząć od wyrobienia sobie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, w skrócie EKUZ. Możesz ją wyrobić za darmo u swojego lekarza, pamiętaj jednak by załatwić to co najmniej kilka dni przed wyjazdem. Karta ta daje prawo do korzystania z podstawowych usług medycznych na terenie krajów Unii Europejskiej.
Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne jest przewidziane na wypadek pokrycia bardziej zaawansowanych kosztów leczenie i opieki medycznej. Dotyczy to między innymi pobytu w szpitalach, klinikach i innych placówkach medycznych. Wiele osób decyduje się także na wykupienie pakietu ubezpieczeniowego od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Jak się odnaleźć w Holandii? Kilka porad po dotarciu na miejsce
Bardzo ważne jest, by zawsze mieć przy sobie dowód osobisty. Jego noszenie przy sobie jest obowiązkiem, a za brak dokumentu może zostać przyznany mandat. Dotyczy to wszystkich osób przebywających na terenie Holandii, nie tylko jej mieszkańców.
Jeśli przebywasz dłużej niż 90 dni, wówczas jesteś zobowiązany do zameldowania się w lokalnym urzędzie – gminy lub miasta. Można tego dokonać na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Konieczne będzie także uzyskanie zaświadczenia od pracodawcy, które należy dostarczyć do urzędu. Polecamy wybór pracodawców ułatwiających załatwienie wszelkich formalności i pośredniczących w obsłudze spraw urzędowych; do takich kontrahentów zalicza się Contrain Agencja Pracy, aktywnie poszukująca pracowników gotowych do wyjazdu do Holandii.
Dużym ułatwieniem jest fakt, że poruszanie się samochodem na terenie Holandii nie wymaga posiadania międzynarodowego prawa jazdy, lecz w zupełności wystarczy nasz „krajowy” dokument. Warto jednak pamiętać, że jeśli planujesz zostać w Holandii na dłużej, twoje prawo będzie ważne jedynie przez 6 miesięcy od momentu dopisania do rejestru mieszkańców. Po tym czasie ważność twojego prawa jazdy wygasa, a ty masz prawo złożyć wniosek o wydanie niderlandzkiego prawa jazdy.
Na koniec warto odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytanie – ile można zarobić podczas pracy w Holandii. Wszystko oczywiście zależy od rodzaju wykonywanej pracy, zakresu etatu i typu umowy. Zaletą mieszkania w Holandii jest fakt, że stosunek cen żywności do zarobków jest bardzo atrakcyjny – znaczną część swojej wypłaty możesz odkładać, gromadząc każdego miesiąca nawet 600-900 euro oszczędności.