Założenie sklepu online to wygodny pomysł na biznes, który można prowadzić we własnym domu. Każdy, komu taka forma działalności chodzi po głowie zadaje sobie pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? W wielu źródłach można znaleźć informacje, że potrzebne jest 10 000 zł. W wielu wypadkach ta kwota wydaje się całkiem realna, nie licząc zatowarowania sklepu. Jakie koszty trzeba wziąć pod uwagę?

Założenie strony internetowej

To, co nasuwa już na samym początku to kwestia stworzenia samego sklepu, czyli strony internetowej z modułem sprzedaży. Ile to kosztuje? Widełki cenowe mogą być bardzo różne, zależnie od tego czy zdecydujemy się na zakupienie prostego sklepu wykonanego na gotowych schematach czy zgłosimy się do firmy oferującej budowanie sklepu na własnym systemie CMS. Prosty sklep może kosztować nawet kilkaset złotych, ale z reguły koszt zbudowania solidnej platformy sięga kilku tysięcy.

Do kosztów stworzenia sklepu trzeba też doliczyć zakup domeny i serwera, ale zazwyczaj nie są to duże kwoty. Roczny abonament na domenę i dobry serwer to kwoty rzędu 400-600 zł.

A być może już robiłeś research na temat tego, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i znalazłeś informację, że wystarczy 100 zł miesięcznie? Takie oferty dotyczą gotowych platform sklepowych. Ich zaletą jest maksymalna prostota obsługi i to, że wygodny sklep można stworzyć praktycznie w ciągu jednego wieczora. Minus jest natomiast taki, że sklepy na gotowych platformach źle pozycjonują się w Google. Mogą też mieć ograniczenia, za których ominięcie będzie trzeba dopłacać.

Jeżeli na poważnie myślisz o sprzedaży w sieci, lepiej jest zapłacić za stworzenie własnego sklepu pod niezależną domeną.

Prowadzenie działalności gospodarczej

Kolejny nieunikniony koszt to założenie i prowadzenie działalności gospodarczej. Jaki to ma wpływ na to, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? To zależy jaki rodzaj działalności założysz. Zazwyczaj koszt stały to płatności do ZUS rzędu 500 zł przez pierwsze dwa lata i ponad 1000 zł po tym okresie.

Zatowarowanie albo drop-shipping

Znacząca część kosztów to oczywiście zatowarowanie sklepu oraz wynajem ewentualnego magazynu. Ile to kosztuje? Tu nie ma sensu podawać nawet zbliżonych kwot, bo wszystko zależy od branży i skali działalności. Przypomnijmy jednak o alternatywnym modelu, jakim jest drop-shipping. Polega on na umowie z hurtownią, na podstawie której towar jest wysyłany z hurtowni do klienta dopiero po złożeniu zamówienia. To mniej korzystne finansowo, ale bezpieczniejsze rozwiązanie. Kupujesz towar dopiero, gdy już go sprzedasz!

Kasa fiskalna

Do sklepu możesz dokupić kasę fiskalną, ale zazwyczaj jest ona niezbędna jedynie wtedy, gdy masz zamiar obsługiwać klientów również w sprzedaży bezpośredniej. Polskie prawo pozwala na ominięcie kasy, gdy pieniądze spływają na Twoje konto wyłącznie drogą elektroniczną i wystawiasz inny dokument sprzedaży, np. fakturę.

Regulamin, polityka prywatności, cookies

Do odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego musimy włączyć również koszty stworzenia odpowiednich dokumentów. Każdy sklep powinien mieć regulamin, politykę prywatności oraz politykę cookies. W sieci znajdziesz darmowe schematy, ale korzystanie z nich jest nieco ryzykowne. Czasem mają niedociągnięcia, więc w razie ewentualnego sporu możesz przegrać sprawę w sądzie.

Teksty na stronę

Do kosztów trzeba doliczyć też pracę copywritera, czyli teksty na stronę internetową. Wiele osób nie bierze tego pod uwagę, a przy dużym dużym sklepie internetowym koszty zakupu unikalnych tekstów mogą być znaczące. Dlaczego? Ponieważ najlepiej dla strony, gdy znajdują się na niej wyłącznie unikalne treści – każdy produkt i kategorię trzeba opisać osobno. Gdy opisy są kopiowane z innych stron, nawet całkiem legalnie, Google uznaje je za plagiat i taką stronę ocenia znacznie gorzej. Z tego powodu wybicie się w wyszukiwarce jest znacznie łatwiejsze, gdy wszystkie treści są pisane od nowa na potrzeby sklepu.

Pozycjonowanie i inne formy reklamy

W ten sposób dochodzimy też do tematu pozycjonowania, które koniecznie trzeba wliczyć w koszty założenia sklepu internetowego. Jest to dziś jedna z najważniejszych technik promowania stron, a im szybciej zaczniesz pozycjonować, tym lepiej. Ewentualnie, jeżeli masz dużo czasu, możesz pozycjonowaniem zająć się sam. Natomiast wśród innych form reklamy, warto zainwestować przynamniej w płatne reklamy na Facebooku.

 

 

2 KOMENTARZE

  1. Podczas pozycjonowania nowego sklepu internetowego najlepiej zainwestować w usługi profesjonalnych agencji pozycjonujących, które w swojej ofercie mają także copywriting. Pozdrawiam 🙂

    • To prawda, chociaż niestety wiele agencji oferuje średniej jakości copywriting. Zlecając zewnętrznemu copywriterowi można łatwiej osiągnąć dobry stosunek ceny do jakości. Jeśli chcemy zlecić pisanie tekstów agencji, warto wcześniej osobno sprawdzić jakość proponowanych opisów/artykułów, żeby nie dostać tekstów typu „Nasze lampy są coraz popularniejsze, bo coraz więcej osób kupuje nasze lampy. Jeżeli kupimy lampy Poznań, będziemy mieć najlepszy produkt w swojej dziedzinie o dobrych właściwościach” itd. 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here