Poczucie zmarnowanego czasu może być bardzo deprymujące, zwłaszcza, gdy wiesz, że zbliża się termin wykonania zadania. A może nie masz żadnych nieodległych deadline’ów i właśnie z tego powodu spędzasz kolejne godziny i dni na prokrastynacji? Czas zacząć działać. Koniec z pocieszaniem się, że lenistwo i odkładanie na później są cechami ludzi inteligentnych. Jak przestać marnować czas? Jest kilka sprawdzonych sposobów na to, aby działać efektywniej i wreszcie wziąć się do roboty!

Grunt to dobry plan

Planowanie może wydawać się nudne, a poza tym „przecież wiesz co masz robić, więc po Ci plan?”. Zobaczysz, jak dobrze działa układanie grafiku, gdy już wykorzystasz tę metodę. Jeśli masz do napisania pracę, zaplanuj sobie dwie godzinki na research, a potem kolejne dwie na pisanie. Piętnaście minut przerwy po środku. Postaraj się zmieścić w tych ramach. Zaczniesz o 11:00, a o 15:15 będziesz miał zadanie z głowy. I to jest właśnie najpiękniejsze w planowaniu, że zamiast rozwlekania zadań masz konkretne ramy, które pozwalają zarówno na skuteczną pracę, jak i efektywny relaks.

A skoro o wypoczynku mowa… Samo pytanie jak przestać marnować czas nie wystarczy, gdy masz przed oczami wizję nadchodzącej nieprzerwanej pracy. Wypoczynek jest ważny nawet, kiedy ilość pracy jest przytłaczająco duża. A właściwie przede wszystkim wtedy! Pamiętaj, by każdy Twój harmonogram zawierał zdrową dawkę niezakłóconego relaksu. Wypoczynek to nie marnowanie czasu, to zbieranie sił na kolejną dawkę pracy nazajutrz.

Unikaj perfekcjonizmu

To zabawne, jak wielu perfekcjonistów ma problem z marnowaniem czasu. Chcą tak bardzo zrobić wszystko idealnie, że zbierają siły w nieskończoność, w efekcie nie robiąc nic! Czujesz, że to dotyczy również Ciebie? Jak przestać marnować czas w takim wypadku? Po prostu obiecaj sobie, że nie będziesz wykonywać zadań na 100%. Wystarczy, że zrobisz je dobrze, a nie perfekcyjnie. Staraj się unikać nawyku dopracowywania detali, a zobaczysz, że praca będzie szła Ci znacznie szybciej i sprawi Ci więcej przyjemności. A co za tym idzie, również sprawniej będziesz brał się za kolejne zlecenia.

Niech znajomy Cię rozliczy

Dobrze jest mieć kogoś, kto rozlicza Cię z wykonywanych zadań. Jeśli nie masz szefa, który Cię pogania ani klientów z krótkimi deadline’ami, porozmawiaj ze znajomym. Opowiedz o tym, jak marnujesz czas i daj przyjacielowi odpowiedzialne zadanie – by każdego dnia (lub co drugi dzień itp. – ważna jest regularność) pytał Cię o to, co udało Ci się zrobić. Przyznanie się przed kimś do rozleniwienia jest trudniejsze, a i wymyślenie wymówek nie przychodzi tak łatwo. A więc jak przestać marnować czas? Najlepiej przy współpracy ze znajomym, który będzie Cię rozliczał w tej sprawie.

Zapisuj i podliczaj godziny

Bardzo skutecznym sposobem na powstrzymanie prokrastynacji jest również dokładne zapisywanie czasu pracy. Nie chodzi o to, by na końcu dnia zanotować, że pouczyłeś się mniej więcej pięć godzin czy też popracowałeś osiem. Dokładnie zapisuj godzinę, w której wziąłeś się do pracy i tę, o której skończyłeś. Zanotuj też, co udało Ci się w tym czasie zrobić lub ile zarobić. Zanotuj także przerwy.

Takie doświadczenie natychmiast wskaże Ci, gdzie leży problem z uciekającymi godzinami. Zdasz sobie sprawę z tego, jak długie są Twoje przerwy lub jak niewiele udaje się zrobić w trakcie godzin pracujących. Czarno na białym zobaczysz swój dzień pracy w liczbach. To znakomita motywacja, by kolejnego dnia działać bardziej efektywnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here