Klient, który kupił u Ciebie towar nie powinien być kolejną pozycją do odhaczenia. Konwersja nie musi być jednorazowa. Lepiej zastanowić się jak utrzymać relacje z klientem, by doprowadzić do zawarcia ponownej transakcji.
Prześlij ankietę do oceny zakupów
Jednym z prostych sposobów na to, aby klient tak łatwo o Tobie nie zapomniał, jest przesłanie ankiety dotyczącej zakupów. Wbrew pozorom, wiele osób chętnie dzieli się opiniami na temat kupowania, o ile ankieta jest zgrabnie przygotowana i nie zabiera wiele czasu.
Możesz już wcześniej wspomnieć o wysłaniu ankiety – np. w mailu potwierdzającym zakupy. Upewnij się też, że Twoja wiadomość z pytaniami nie trafia do SPAM-u albo do innych zakładek niż główne okno poczty. Ankieta powinna być wysłana też w odpowiednim momencie. Gdy przyjdzie jeszcze zanim klient otrzyma towar, będzie to wyglądało trochę niezgrabnie, a do tego najpewniej konsument zignoruje maila – w końcu jeszcze nie wie, jak ocenia sklep, bo nie dostał towaru…
Wysyłaj ciekawe propozycje
Obok akceptacji regulaminu w trakcie zakupów, warto zawsze dopytać również o możliwość wysyłania maili reklamowych. Interesujące treści są dobrą odpowiedzią na to, jak utrzymać relacje z klientem. Postaraj się, by każdy odbiorca otrzymywał oferty dostosowane do jego potrzeb, np. powiązane z kupionym już produktem. Można do tego celu wykorzystać programy CRM. Jeżeli prowadzisz małą firmę, możesz też po prostu przygotować uniwersalne, interesujące oferty – np. informacje o dniu darmowej dostawy albo rabat 10% na wszystkie produkty w określonych dniach itp. Ważne, by propozycja miała realną wartość dla klienta, a nie była dla niego tylko kolejnym reklamowych mailem.
Zaproponuj interesujący newsletter
W trakcie wizyty na Twojej stronie, klient powinien mieć możliwość zapisania się do newslettera. Może to dotyczyć również maili promocyjnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zaoferować np. interesujący poradnik w odcinkach. Jak utrzymać relacje z klientem za pomocą porad? Oczywiście dostarczając merytoryczne, ciekawe info w regularnych mailach. Pod treścią porady można wspomnieć o najnowszej ofercie sklepu.
Promocje tylko dla klientów
Chcesz, by Twoi klienci dokonali ponownych zakupów? W takim razie przygotuj ofertę właśnie dla nich. Zaoferuj rabaty lub darmowe dodatki dla klientów, którzy już wcześniej wybrali Twoją markę. Aby utrzymać relacje z klientem powinieneś zrobić coś, co sprawi, że bardziej będzie mu się opłacało zawitać jeszcze raz na Twoją stronę niż szukać produktów z Twojej branży u konkurencji.
Informacja o dostępności produktu
Klient kupił trzy produkty, a czwartego nie było w magazynie? Poinformuj użytkownika, gdy oferta już będzie dostępna. Przy produktach chwilowo niedostępnych podaj pole do wpisania maila. Na podany adres wyślesz wiadomość, gdy magazyn będzie uzupełniony, a produkt znów w sprzedaży.
Zachęcaj do śledzenia kont społecznościowych
Jeżeli prowadzisz konto na Facebooku, Twitterze, YouTube, Instagramie czy innym portalu społecznościowym, zadbaj o to, by klienci mogli w każdej chwili polubić Twojego fanpage’a lub zacząć subskrybować kanał etc. Dodaj przyciski społecznościowe na stronie głównej, pod produktami i artykułami na blogu. Aktywnie zachęcaj do polubień i śledzenia Twoich kanałów społecznościowych. Tego rodzaju portale są skutecznym sposobem na utrzymanie relacji z klientem, więc jest to zdecydowanie „gra warta świeczki”. Nie wahaj się oferować dodatkowych produktów lub rabatów za polubienie strony – to inwestycja w marketing, która najpewniej się zwróci.