Inwestowanie w siebie może być postrzegane na różne sposoby. Jedni myśląc o tego rodzaju wydatkach koncentrują się na budowaniu pozycji zawodowej, inni skupiają się na diecie, jodze i sporcie. Poniżej zastanawiamy się, jak inwestować w siebie w sposób zbliżony do tej pierwszej interpretacji – czyli jak wydać pieniądze, by zarabiać więcej dzięki swojej pracy.
Czym jest personal branding?
Z inwestowaniem siebie w tym rozumieniu nierozerwanie łączy się pojęcie personal brandingu. Co to takiego? Być może kojarzysz określenia brand oraz branding z branży marketingowej. To nic innego, jak budowanie marki – jej wizerunku i rozpoznawalności. To samo warto zrobić ze swoim nazwiskiem. Jak inwestować w siebie? Zadbaj o jak najlepsze opinie i jak najwyższą popularność. Potraktuj siebie trochę jak produkt, który chcesz sprzedać na rynku pracy. Możesz stworzyć własną stronę internetową. Warto założyć też konto zawodowe na Facebooku i w serwisie LinkedIn. Pomyśl w jaki sposób chcesz się kreować i jakie mocne strony podkreślać. Zadbaj o to, by jak najwięcej osób w Twojej branży wiedziało kim jesteś i że można na Tobie polegać.
Poniższe sposoby na inwestowanie w siebie również łączą się z personal brandingiem.
Publikowanie artykułów i… książek
Bardzo dobrym sposobem na inwestowanie – nie tylko czasu, ale również pieniędzy – jest tworzenie własnego bloga. Nawet jeżeli nie masz własnej firmy, możesz założyć bloga, na którym będziesz dzielić się wiedzą ze swojej dziedziny. Jeśli to możliwe, przedstawiaj także zlecenia, z którymi się zmagasz i pokaż jak sobie z nimi poradziłeś. Publikuj porady i analizy. Pokaż, że jesteś ekspertem i podziel się z czytelnikiem jak najbardziej wartościową wiedzą.
Jak inwestować w siebie? Poza blogiem własnym, warto się pokusić o artykuły sponsorowane. Jeżeli nie jesteś jeszcze znany, prawdopodobnie za publikację będzie trzeba zapłacić. Spróbuj opublikować swój tekst także w prasie drukowanej. A na koniec możesz przygotować się do prawdziwego wyzwania i… wydać książkę! Wydaje Ci się to niemożliwe? Aktualnie samo wydawanie jest dość łatwe, bo istnieje wiele firm publikujących za odpowiednią opłatą. Innymi słowy, wydajesz książkę na własny koszt. Ale, gdy się uda ją sprzedać – zarabiasz podwójnie. No i zyskujesz mnóstwo punktów prestiżu w branży.
Nie zapomnij o mediach społecznościowych
Podczas inwestowania czasu i pieniędzy nie można zapominać o mediach społecznościowych. Warto połączyć działania na FB, Instagramie czy Snapie z blogiem. Zachęcaj do czytania artykułów, a najlepsze z nich promuj za pomocą płatnych narzędzi reklamowych Facebooka.
Kanał na YouTube?
Społecznościówki, personal branding, rozpoznawalność… taki ciąg skojarzeń prędzej czy później musi zaprowadzić Cię do serwisu YouTube. Jak inwestować w siebie? Tworząc filmy i rozwijając kanał w najpopularniejszym portalu wideo! Ale uwaga: film powinien być solidnie przygotowany. Nie obejdzie się bez współpracy ze sprawnym edytorem. Najlepiej kupić też porządną kamerę i sprzęt. Aktualnie Youtuberzy narzucili bardzo wysokie standardy, więc publikowanie zwykłych filmików nagranych telefonem wygląda nieprofesjonalnie i może wpłynąć negatywnie na Twój wizerunek.
Wartościowe kursy branżowe
Najprostszą odpowiedzią na pytanie o to jak inwestować w siebie są kursy branżowe. Zastanów się czy w Twoim zawodzie istnieją jakieś szczególnie cenione szkolenia i certyfikaty do zdobycia. Jeżeli tak, to z pewnością warto przemyśleć taką inwestycję. Wielu użytkowników LinkedIn zauważa, że wystarczy dodać porządny certyfikat do swojego profilu, a telefony zaczynają dzwonić.
Kursy języków obcych
Do listy szkoleń warto dołożyć również naukę języków obcych. To rodzaj edukacji, który zawsze się przydaje. Jeśli nie na obecnym stanowisku, to na kolejnym. Zaawansowany angielski czy niemiecki mogą znacznie pomóc w awansie albo w zdobyciu nowego, ciekawszego i lepiej płatnego stanowiska pracy. Jeśli chcesz inwestować w siebie, nauka języków obcych zawsze będzie dobrym wyborem.