Spróbuj zastanowić się, co jest bardziej opłacalne dla Twojego przedsiębiorstwa – utrzymywanie dotychczasowych klientów czy poszukiwanie nowych? W zdecydowanej większości przypadków, koszty pozyskania zlecenia od tego samego klienta są znacznie niższe. To oznacza, że w Twoim interesie jest utrzymywanie stałych, dobrych kontaktów z odbiorcami Twoich towarów i usług. Pytanie jak budować dobre relacje z klientami? Poniżej znajdziesz kilka porad, o których warto pamiętać podczas kontaktów biznesowych.
Regularny kontakt z klientem
Aby relacja była trwała, warto zadbać o regularne jej odświeżanie. Nie pozwól, by klient o Tobie zapomniał. Jeżeli dawno nie odzywał się z nowym zleceniem, warto napisać lub zadzwonić samemu i zapytać, czy przypadkiem nie potrzebuje Twoich usług w najbliższym czasie. Twoja oferta może iść w parze z sezonowym rabatem.
Dobrym pomysłem jest również dopytanie o efekty aktualnej współpracy. Jeżeli właśnie wykonałeś u klienta cudowny ogród, a zleceniodawca nie dzwoni z pytaniami, warto samemu nawiązać kontakt, by dowiedzieć się, czy ostateczny dobór roślin klientowi odpowiada (i czy współmałżonek też jest zadowolony), czy nawadnianie działa prawidłowo, czy klient wie, jak przygotować ogród na zimę… itd. Wykaż zainteresowanie i pokaż, że zależy Ci na satysfakcji z Twoich realizacji!
Bezpośredni kontakt z klientem
Jeżeli istnieje alternatywa pomiędzy kontaktem mailowym a bezpośrednim, a chcesz budować dobre relacje z klientami, zawsze wybieraj spotkanie twarzą w twarz. Dzięki temu będziesz wiarygodniejszy jako wykonawca. Nie zapomnij oczywiście o zrobieniu dobrego wrażenia – schludny i oficjalny (lub półoficjalny) strój to podstawa.
Bezpośrednie kontakty mają też ważny aspekt psychologiczny. Sprawiają, że klient ma pełniejszą informację na Twój temat, a człowiek jest bardziej skłonny do ufania i lubienia rzeczy, które dobrze zna.
Innymi słowy, na pierwszym miejscu powinieneś postawić kontakt bezpośredni, na drugim miejscu kontakt telefoniczny, a mailowy odsunąć na koniec listy. (O ile mail nie jest standardem w Twojej branży).
Proponuj rozszerzenie współpracy
Klient zamówił u Ciebie wykonanie strony internetowej, a Twoja firma zajmuje się również pozycjonowaniem w Google? W takim razie nie czekaj aż klient sam zapyta o rozszerzenie współpracy. Jak budować dobre relacje z klientem? Najlepiej samemu proponować usługi w szerszym zakresie. Nie zaszkodzi też oferta jakiegoś ciekawego rabatu, gdy ktoś zdecyduje się na zamówienie całego pakietu usług.
Pokaż, że jesteś ekspertem
Relacje z klientem będą trwalsze, gdy klient zrozumie, że jesteś ekspertem w swojej branży i warto ufać Twoim poradom. Dlatego nie bój się krytykować propozycji klienta, gdy będzie chciał zamówić coś, co Twoim zdaniem jest złym wyborem. Taka sytuacja ma miejsce często w agencjach marketingowych, gdzie zgłaszają się klienci z własnymi pomysłami na spot, logo czy nazwę i właściwie oczekują od agencji jedynie realizacji. Niestety amatorskie scenariusze zleceniodawców często są dość naiwne lub do bólu schematyczne i nie pozwolą na stworzenie szczególnie efektywnej reklamy. W takim wypadku warto uzmysłowić klientowi jego błąd i zaproponować alternatywę. Jeżeli uda się utrzymać taką współpracę, a wyniki reklamy faktycznie będą dobre, zyskasz podwójne zaufanie klienta.
Pielęgnuj relacje międzyludzkie
Jak budować dobre relacja z klientem? Dbać o niego tak, jak o znajomych. Podczas rozmowy warto być miłym i od czasu do czasu zapytać o sprawy niezwiązane z biznesem – zwłaszcza, gdy sprzyja temu sytuacja, np. klient sam wspomni o jakimś wydarzeniu z życia prywatnego lub rozmowa odbywa się w domu klienta, co daje mnóstwo pretekstów do nawiązania nieformalnej konwersacji.
W okresie świątecznym warto też wysłać stałym klientom życzenia.
Zastanów się czego klient potrzebuje
Gwoli zakończenia, dodajmy, że nie wszystkie powyższe porady trzeba sztywno stosować w każdej branży i w odniesieniu do wszystkich klientów. Zastanów się, czego potrzebuje druga strona, jaka forma kontaktu będzie odpowiednia i jak często inicjować konwersację.