Jak zrobić przelew na numer telefonu?

0

Bankowość jest coraz prostsza. Dawniej trzeba było stać na poczcie i wypełniać formularz przelewu, a następnie stać w kolejce w banku lub na poczcie. Na końcu Pani w okienku przepisywała wszystkie dane, a odbiorca mógł czekać na przelew. Potem nastała era bankowości internetowej, która wszystko zmieniła. Każdy mógł robić przelew na własną rękę. Wystarczyło znać wszystkie niezbędne dane i mieć dodatkowy kod weryfikujący, by zlecać przelewy. Wciąż jest to niezwykle popularna metoda dokonywania płatności, ale aktualnie transakcje stały się jeszcze łatwiejsze. Co powiesz na to, żeby robić przelewy nawet bez znajomości numeru rachunku? Wystarczy, że masz odbiorcę w książce telefonicznej na smartfonie. Jak zrobić przelew na numer telefonu?

Wysyłanie przelewu na numer telefonu

Aby zainicjować transakcję musisz dysponować jedynie numerem telefonu odbiorcy oraz aplikacją mobilną banku. Ściągnięcie apki nie wymaga żadnych opłat, a możesz ją pobrać ze swojego systemowego sklepu z aplikacjami – tak jak wszystkie inne programy czy gry.

Po zainstalowaniu aplikacji, otwórz ją i wybierz opcję „Przelew na numer telefonu”, „Przelew na komórkę” itp. Dokładna nazwa może się różnić w zależności od tego, z jakiego banku korzystasz.

Następny krok to podanie numeru telefonu odbiorcy. Możesz go wpisać z pamięci albo wyszukać w książce. To właśnie największa zaleta przelewów na numer telefonu – ten numer znajdziesz zawsze znacznie łatwiej niż numer konta. Nawet jeżeli masz do czynienia z nowym znajomym czy klientem, nie musisz prosić go o dane konta. Wystarczy, że masz telefon!

Co dalej? Po prostu podaj numer telefonu i pozostałe niezbędne dane, czyli kwotę do przelewu oraz tytuł. Potwierdź transakcję i gotowe. Przelew zostanie zrealizowany. Odbiorca dostanie SMS-a z prośbą o podanie numeru konta, dzięki czemu będzie mógł otrzymać wysłane przez Ciebie pieniądze.

Przelew może być jeszcze szybszy w systemach typu BLIK. Jeżeli odbiorca jest zarejestrowany w takim systemie, nie będzie musiał podawać numeru konta przy każdym przelewie na telefon. Transakcja będzie wykonana automatycznie.

Odebranie przelewu na numer telefonu

Jak odbierać przelewy na numer telefonu? Oczywiście sytuacja wygląda podobnie, gdy jesteś po drugiej stronie transakcji. Jeżeli dostaniesz SMS-a z informacją, że czekają na Ciebie pieniądze i musisz podać jedynie nr konta. Warto dodać, że przy odbieraniu przelewu również niezbędna jest aplikacja. Jeżeli jej nie posiadasz, będziesz musiał nadrobić straty albo pieniądze zostaną zwrócone na konto nadawcy.

Pamiętaj, że przelewy działają pomiędzy różnymi bankami i aplikacjami. Nie jest to usługa pojedynczego banku, więc możesz bez problemu zrobić przelew z banku PKO do mBanku, a druga strona otrzyma pieniądze. Nie trzeba mieć też zainstalowanej dodatkowej aplikacji innych banków. Wystarczy, że obie strony transakcji korzystają z apki mobilnej swojego banku.

Również BLIK jest obsługiwany przez wiele banków, więc rejestracja w tym systemie ułatwi i przyspieszy transakcje w każdym wypadku.

W jaki sposób prosić o podwyżkę?

0

Chcesz dostać więcej pieniędzy za wykonywane obowiązki zawodowe? Oczywiście, że tak. Pytanie, czy nadszedł już właściwy czas, by Twoja pensja mogła wzrosnąć? O ile większych pieniędzy powinieneś oczekiwać? Jak rozmawiać z szefem? Słowem: jak prosić o podwyżkę?

Kiedy iść negocjować płacę?

Na początku warto się zastanowić, jaki moment będzie odpowiedni na to, by podjąć negocjacje dotyczące Twojej płacy. Na pewno dobrym rozwiązaniem nie jest prośba o większą wypłatę, gdy firma notuje straty albo przeżywa większy kryzys. Jeśli chcesz prosić o podwyżkę, poczekaj na okres, w którym przedsiębiorstwo będzie sobie dobrze radzić. Wiele firm chwali się dobrymi wynikami –  publikowanie danych o sukcesach to dobry wyznacznik, tego, że podwyżka jest możliwa.

Tym lepiej, gdy to Twoja praca w wymierny sposób przyczyniła się do osiągnięć firmy. Wówczas masz po swojej stronie bardzo mocny argument za tym, że podwyżka Ci się należy.

Dlaczego zasługujesz na podwyżkę?

Jak prosić o podwyżkę? Na pewno nie ze łzami w oczach. „Proszenie” jest słowem, które przyjęło się w kontekście rozmów o wyższej płacy, ale tak naprawdę lepiej byłoby mówić negocjacjach. Bo też taki jest cel Twojej rozmowy! Przedstawienie argumentów, wysłuchanie drugiej strony, ustalenie punktów, w których się zgadzacie, zakończenie w momencie, w którym obie strony będą usatysfakcjonowane. Cóż to jest, jeśli nie negocjacje?

A skoro chcesz negocjować, to musisz być dobrze przygotowany. Powinieneś mieć mocne argumenty. Zastanów się nad tym, jak ważny jesteś dla firmy i jak radziłaby sobie ona bez Ciebie. Czy jesteś tylko jednym z wielu szeregowych pracowników, których można wymienić jak trybiki w maszynie? Czy może brakuje na rynku pracy osób takich jak Ty? Masz duże doświadczenie i kwalifikacje? Im trudniej Cię zastąpić, tym większa szansa, że wynegocjujesz dobrą stawkę!

Co jeszcze może być mocnym argumentem podczas negocjowania wyższej płacy? Przede wszystkim zwiększenie Twoich obowiązków. Czasem w firmach ma miejsce tzw. awans poziomy, czyli np. dodanie jeszcze jednego zespołu pod skrzydła team leadera, który nie ma z tego powodu żadnych korzyści finansowych. Jeżeli popracujesz tak 2-3 miesiące i dobrze sobie poradzisz, wykorzystaj większą ilość pracy jako powód do tego, by podnieść Ci pensje.

Argumenty popierające Twoją prośbę o podwyżkę powinny dotyczyć Twoich kompetencji, obowiązków i wpływu na sukcesy firmy. Unikaj rozmowy w oparciu o trudną sytuację finansową czy rodzinną. Takie argumenty to ostateczność.

Jak określić wysokość podwyżki?

Przed trudną rozmową z szefostwem warto się jeszcze zastanowić, na jaką podwyżkę możesz liczyć. Z reguły trudno jest wynegocjować podniesienie płacy o więcej niż 10%. Niemniej, możesz zacząć od wysokiego pułapu, by zostawić sobie trochę miejsca na negocjacje. To niemal pewne, że szef przyjmie Twoją propozycję jako punkt wyjściowy do „targowania się”, więc tym bardziej warto zawyżyć nieco oczekiwania. Ale bez przesady! Jeżeli zażądasz podwojenia pensji, tylko się ośmieszysz.

Aby określić sumę i zdobyć dodatkowy argument, spróbuj znaleźć informacje dotyczące średnich zarobków na Twoim stanowisku w tym regionie.

„Firmy na to nie stać”

Często zdarza się, że pracownik przez miesiąc zastanawia się jak prosić o podwyżkę, tylko po to, by podczas rozmowy natychmiast usłyszeć, że firmy na to nie stać.

Są dwie opcje: albo faktycznie przedsiębiorstwo nie ma pieniędzy, albo jest to wygodny sposób szefa na zbycie podobnych pytań. Jeżeli podejrzewasz drugą możliwość, a w dodatku spotykasz się z ordynarnym zachowaniem i czujesz, że płaca jest zdecydowanie za niska, postaraj się znaleźć zatrudnienie u konkurencji. Nie rzucaj od razu swojego aktualnego miejsca pracy. Gdy uda Ci się przejść proces rekrutacji w innej firmie, być może będzie się opłacało wrócić do negocjacji z aktualnym szefem. Jeżeli nie będzie miał Ci nic do zaoferowania, przyjdzie czas na pożegnanie. Możliwe jednak, że groźba Twojego odejścia skończy się tym, że pieniądze na podwyżkę jednak się znajdą.

 

 

Jak efektywnie wypoczywać na wakacjach?

0

Gdy wreszcie nadchodzi upragniony urlop, masz nadzieję, że wypoczniesz tak bardzo, jak to tylko możliwe. Ale jak efektywnie wypoczywać w wakacje, by jednocześnie nie stresować się pracą ani tym… czy faktycznie wypoczywasz dość skutecznie? Poniżej kilka punktów, o których warto pamiętać w trakcie przygotowań do urlopowego relaksu.

Nie podążaj za stresem

Gdy rozpoczynasz urlop, trudno od razu się rozluźnić i skupić myśli na czymś innym niż praca. Stres powoduje, że masz ochotę nadal myśleć o tym, co powinieneś zrobić, z kim pogadać, jak będzie ocenione wykonane przez Ciebie zadanie… Nie podążaj za tymi myślami. Pamiętaj, że im mniej będziesz się skupiać na obowiązkach zawodowych, tym Twój umysł efektywniej wypocznie.

Odpuść sobie również wszystkie dodatkowe czynności związane z pracą. Urlop to nie jest dobry czas na douczanie się czy nadrabianie zawodowych zaległości. Po prostu przestań myśleć o pracy, skup się na wakacjach, a zobaczysz, że po kilku godzinach wypoczynku Twój umysł i ciało będą o wiele bardziej zrelaksowane.

Zaplanuj efektywny urlop

Jak efektywnie wypoczywać w wakacje? Na pewno nie myśląc o tym, że po powrocie do biura będziesz mieć na głowie superważny projekt czy kryzysową sytuację do rozwiązania. Aby ułatwić sobie relaks, postaraj się zaplanować urlop tak, by najważniejsze obowiązki mieć z głowy przed wypoczynkiem.

Planowanie przyda się również podczas samego urlopu. Większość ludzi czuje się bezpieczniej, gdy wie, co będzie robić w następnych dniach i godzinach. Bez niepotrzebnych niespodzianek. Oczywiście kluczowe jest tutaj planowanie. Pierwszego dnia urlopu (albo jeszcze w weekend przed wakacjami) usiądź i stwórz harmonogram kolejnych dni. Planowanie również odciąży umysł i zagwarantuje, że dobrze wykorzystasz ten czas.

Tylko nie ustawiaj kolejnych pozycji w grafiku zbyt ciasno! Nie o to chodzi, żeby pędzić na wycieczce rowerowej po parku, bo na popołudnie zaplanowałeś karaoke, a wieczorem wyjazd do Pragi. Slow life to zdecydowanie lepszy pomysł na wakacje.

Jak najdalej od komputera

Codziennie pracujesz przy komputerze? W takim razie w trakcie urlopu unikaj sprzętu komputerowego jak ognia. Pozwól, by Twoje ciało odpoczęło od pozycji siedzącej, a oczy odzwyczaiły się od ciągłego wgapiania w ekran. Jak efektywnie wypocząć w wakacje, gdy jesteś pracownikiem biurowym? Im więcej ruchu i pobytu na świeżym powietrzu, tym lepiej!

A może nie wyobrażasz sobie, by spędzić urlop bez grania w ulubione gry? Wobec tego postaraj się zaplanować czas grania, na maksimum 2-3 godziny dziennie. Zobaczysz, że aktywny wypoczynek znacznie skuteczniej Cię odpręży niż gry komputerowe.

Kwestie praktyczne

Urlop będzie bardziej udany, gdy zadbasz o wszystkie kwestie formalne i nie pozwolisz, by niepotrzebne błędy stały się źródłem stresu. O czym mowa? Aby efektywnie wypocząć w wakacje w pierwszej kolejności spakuj dokumenty w trakcie wyjazdu, by mieć gwarancje, że nie zapomnisz ich zabrać. Nawet największy stoik może stracić nerwy przez zgubiony paszport.

Nie zapomnij też o odpowiednim skonfigurowaniu maila przed wybyciem z biura. Ustaw autorespondera w taki sposób, by wysyłał klientom informacje o Twoim urlopie jako odpowiedź na przysyłane maile. Wskaż w nim pracownika, do którego mogą się zgłosić klienci w pilnych sprawach. Firmową skrzynkę najlepiej wyłączyć na telefonie i nie zaglądać do niej na komputerze. Jeżeli pracodawca wymaga od Ciebie byś był dostępny pod telefonem, pamiętaj, że nie musisz pilnować firmowego smartfona dwadzieścia cztery godziny na dobę. Wyznacz sobie godzinę rano lub wieczorem. W tym czasie sprawdzisz, czy są nowe połączenia, a jeżeli nic nie będzie odłożysz telefon na kolejną dobę.

Jak budować dobre relacje z klientami?

0

Spróbuj zastanowić się, co jest bardziej opłacalne dla Twojego przedsiębiorstwa – utrzymywanie dotychczasowych klientów czy poszukiwanie nowych? W zdecydowanej większości przypadków, koszty pozyskania zlecenia od tego samego klienta są znacznie niższe. To oznacza, że w Twoim interesie jest utrzymywanie stałych, dobrych kontaktów z odbiorcami Twoich towarów i usług. Pytanie jak budować dobre relacje z klientami? Poniżej znajdziesz kilka porad, o których warto pamiętać podczas kontaktów biznesowych.

Regularny kontakt z klientem

Aby relacja była trwała, warto zadbać o regularne jej odświeżanie. Nie pozwól, by klient o Tobie zapomniał. Jeżeli dawno nie odzywał się z nowym zleceniem, warto napisać lub zadzwonić samemu i zapytać, czy przypadkiem nie potrzebuje Twoich usług w najbliższym czasie. Twoja oferta może iść w parze z sezonowym rabatem.

Dobrym pomysłem jest również dopytanie o efekty aktualnej współpracy. Jeżeli właśnie wykonałeś u klienta cudowny ogród, a zleceniodawca nie dzwoni z pytaniami, warto samemu nawiązać kontakt, by dowiedzieć się, czy ostateczny dobór roślin klientowi odpowiada (i czy współmałżonek też jest zadowolony), czy nawadnianie działa prawidłowo, czy klient wie, jak przygotować ogród na zimę… itd. Wykaż zainteresowanie i pokaż, że zależy Ci na satysfakcji z Twoich realizacji!

Bezpośredni kontakt z klientem

Jeżeli istnieje alternatywa pomiędzy kontaktem mailowym a bezpośrednim, a chcesz budować dobre relacje z klientami, zawsze wybieraj spotkanie twarzą w twarz. Dzięki temu będziesz wiarygodniejszy jako wykonawca. Nie zapomnij oczywiście o zrobieniu dobrego wrażenia – schludny i oficjalny (lub półoficjalny) strój to podstawa.

Bezpośrednie kontakty mają też ważny aspekt psychologiczny. Sprawiają, że klient ma pełniejszą informację na Twój temat, a człowiek jest bardziej skłonny do ufania i lubienia rzeczy, które dobrze zna.

Innymi słowy, na pierwszym miejscu powinieneś postawić kontakt bezpośredni, na drugim miejscu kontakt telefoniczny, a mailowy odsunąć na koniec listy. (O ile mail nie jest standardem w Twojej branży).

Proponuj rozszerzenie współpracy

Klient zamówił u Ciebie wykonanie strony internetowej, a Twoja firma zajmuje się również pozycjonowaniem w Google? W takim razie nie czekaj aż klient sam zapyta o rozszerzenie współpracy. Jak budować dobre relacje z klientem? Najlepiej samemu proponować usługi w szerszym zakresie. Nie zaszkodzi też oferta jakiegoś ciekawego rabatu, gdy ktoś zdecyduje się na zamówienie całego pakietu usług.

Pokaż, że jesteś ekspertem

Relacje z klientem będą trwalsze, gdy klient zrozumie, że jesteś ekspertem w swojej branży i warto ufać Twoim poradom. Dlatego nie bój się krytykować propozycji klienta, gdy będzie chciał zamówić coś, co Twoim zdaniem jest złym wyborem. Taka sytuacja ma miejsce często w agencjach marketingowych, gdzie zgłaszają się klienci z własnymi pomysłami na spot, logo czy nazwę i właściwie oczekują od agencji jedynie realizacji. Niestety amatorskie scenariusze zleceniodawców często są dość naiwne lub do bólu schematyczne i nie pozwolą na stworzenie szczególnie efektywnej reklamy. W takim wypadku warto uzmysłowić klientowi jego błąd i zaproponować alternatywę. Jeżeli uda się utrzymać taką współpracę, a wyniki reklamy faktycznie będą dobre, zyskasz podwójne zaufanie klienta.

Pielęgnuj relacje międzyludzkie

Jak budować dobre relacja z klientem? Dbać o niego tak, jak o znajomych. Podczas rozmowy warto być miłym i od czasu do czasu zapytać o sprawy niezwiązane z biznesem – zwłaszcza, gdy sprzyja temu sytuacja, np. klient sam wspomni o jakimś wydarzeniu z życia prywatnego lub rozmowa odbywa się w domu klienta, co daje mnóstwo pretekstów do nawiązania nieformalnej konwersacji.

W okresie świątecznym warto też wysłać stałym klientom życzenia.

Zastanów się czego klient potrzebuje

Gwoli zakończenia, dodajmy, że nie wszystkie powyższe porady trzeba sztywno stosować w każdej branży i w odniesieniu do wszystkich klientów. Zastanów się, czego potrzebuje druga strona, jaka forma kontaktu będzie odpowiednia i jak często inicjować konwersację.

 

Jakie zdjęcie do CV? Na co zwrócić uwagę?

0

Niektórzy uważają, że zdjęcie ma decydujący wpływ na to, jak kandydat poradzi sobie w postępowaniu rekrutacyjnym. Inni uważają, że fotografia nie ma większego znaczenia. Niezależnie od tego, jaki pogląd wyznajesz, najpewniej będziesz chciał dodać własny wizerunek do curriculum vitae. Pytanie jakie zdjęcie do CV będzie odpowiednie?

Zdjęcie z legitymacji?

Dla wielu osób naturalne wydaje się umieszczenie w CV zdjęcia legitymacyjnego. Skoro sprawdziło się na studiach, dlaczego ma nie pasować do życiorysu? Nie jest to zły pomysł, ale z pewnością nie jest to też najlepsza odpowiedź na pytanie o to jakie zdjęcie do CV należy dodać.

Legitymacyjne zdjęcia często wyglądają sztucznie, bo muszą spełniać formalne wymogi dla konkretnego dokumentu. CV nie stawia takich wymagań, dlatego coraz częściej w curriculum vitae pojawiają się fotografie wykonane przez profesjonalnych fotografów właśnie na potrzeby rynku pracy. Warto skorzystać z takiej opcji, gdy szukamy stałej, „poważnej” pracy, a nie miejsca na wakacyjne dorabianie.

Profesjonalne zdjęcia biznesowe potrafią przedstawić kandydata jako profesjonalistę, a jednocześnie nie nadają zdjęciu zbyt dużej, sztucznej powagi. Poza tym mogą się przydać w przyszłości – np. do działu „Nasza kadra” na stronie firmowej Twojego przyszłego pracodawcy lub na Twoich oficjalnych kontach społecznościowych.

Jeżeli zastanawiasz się jakie zdjęcie do CV dodać, a nie chcesz wydawać pieniędzy na zawodowych fotografów, możesz wykonać fotkę nawet dobrym telefonem. Warto jednak pamiętać, że nie powinna ona być zbyt nieformalna. Najlepiej, by tło było możliwie jednolite, a Twój ubiór przynajmniej półoficjalny. Odpadają też zdjęcia artystyczne czy typowe selfie „z dziubkiem”. Pamiętaj również o jakości fotografii. Na zdjęciu w CV Twoja twarz powinna być dobrze widoczna.

Gdzie umieścić zdjęcie w CV?

Kwestia ulokowania zdjęcia w curriculum vitae to jedna z tych rzeczy, nad którą zastanawia się wiele osób, a która nie ma większego znaczenia. Fotografia oczywiście powinna być na górze i najczęściej w rogu – lewym lub prawym. Zdjęcie w CV może znaleźć się ponad tekstem, obok nazwiska albo równolegle z większą partą treści. Nie ma żadnego wymogu formalnego ani przyjętego zwyczaju. Liczy się przede wszystkim estetyka.

Jeżeli zastanawiasz się jak dodać zdjęcie do CV, żeby całość wyglądała ładnie i profesjonalnie, podejrzyj profesjonalne wzory w internecie i postaraj się stworzyć zbliżoną kompozycję.

Zdjęcie dopasowane do odbiorcy?

Jeżeli wysyłasz CV do tymczasowej pracy wakacyjnej przy pakowaniu odzieży albo inwentaryzacji w markecie nie musisz przykładać do zdjęcia a nawet zawartości curriculum vitae aż tak dużej wagi. Jednak, gdy naprawdę zależy Ci na danym wakacie, warto dostosować plik z życiorysem do charakteru przyszłej pracy. Dobierz i wyróżnij najważniejsze informacje – te, które mają największe znaczenie dla Twojego przyszłego pracodawcy. Indywidualnie przygotowane CV zwiększa szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. W takim wypadku jakie zdjęcie do CV dodać? Najlepiej też odpowiednio dopasowane. W Twojej przyszłej firmie obowiązuje oficjalny dress code i nie można się pojawić w pracy bez koszuli i krawata? Możesz zaprezentować się w ten sposób już na zdjęciu. A może chcesz pracować w agencji reklamowej? W takim razie możesz pomyśleć o tym, w jaki sposób wyróżnić swoją fotografię w kreatywny sposób (ale bez przesady… zbyt wymyślne dokumenty aplikacyjne są plagą agencji interaktywnych).

A może CV bez zdjęcia?

Regularnie wysyłasz CV i nie dostajesz odpowiedzi? Twoje kwalifikacje wydają się w porządku, a mimo to telefon nie dzwoni? Pół żartem, pół serio wspomnijmy o tym, że istnieją badania sugerujące, że osoby atrakcyjne są rzadziej zapraszane na rozmowy kwalifikacyjne, gdy dodają do CV zdjęcie.

Dlaczego? Być może powodem jest właśnie to, że rekruterzy starają się uniknąć tzw. efektu aury, czyli przypisywania kandydatom pozytywnych cech osobowych w wyniku atrakcyjnego wyglądu. W konsekwencji podchodzą do CV z ładnymi twarzami bardziej krytycznie.

Kto wie, może jesteś po prostu zbyt piękny/piękna i czas przestać się zastanawiać jakie zdjęcie do CV dodać i zamiast tego lepiej nie umieszczać go w ogóle?

Dodajmy też, że CV nie jest standardem we wszystkich krajach. Na przykład w Anglii oraz USA w dobrym tonie jest wysyłanie curriculum vitae bez fotografii.

Jak utrzymać relacje z klientem? Jak zachęcić do ponownych zakupów?

0

Klient, który kupił u Ciebie towar nie powinien być kolejną pozycją do odhaczenia. Konwersja nie musi być jednorazowa. Lepiej zastanowić się jak utrzymać relacje z klientem, by doprowadzić do zawarcia ponownej transakcji.

Prześlij ankietę do oceny zakupów

Jednym z prostych sposobów na to, aby klient tak łatwo o Tobie nie zapomniał, jest przesłanie ankiety dotyczącej zakupów. Wbrew pozorom, wiele osób chętnie dzieli się opiniami na temat kupowania, o ile ankieta jest zgrabnie przygotowana i nie zabiera wiele czasu.

Możesz już wcześniej wspomnieć o wysłaniu ankiety – np. w mailu potwierdzającym zakupy. Upewnij się też, że Twoja wiadomość z pytaniami nie trafia do SPAM-u albo do innych zakładek niż główne okno poczty. Ankieta powinna być wysłana też w odpowiednim momencie. Gdy przyjdzie jeszcze zanim klient otrzyma towar, będzie to wyglądało trochę niezgrabnie, a do tego najpewniej konsument zignoruje maila – w końcu jeszcze nie wie, jak ocenia sklep, bo nie dostał towaru…

Wysyłaj ciekawe propozycje

Obok akceptacji regulaminu w trakcie zakupów, warto zawsze dopytać również o możliwość wysyłania maili reklamowych. Interesujące treści są dobrą odpowiedzią na to, jak utrzymać relacje z klientem. Postaraj się, by każdy odbiorca otrzymywał oferty dostosowane do jego potrzeb, np. powiązane z kupionym już produktem. Można do tego celu wykorzystać programy CRM. Jeżeli prowadzisz małą firmę, możesz też po prostu przygotować uniwersalne, interesujące oferty – np. informacje o dniu darmowej dostawy albo rabat 10% na wszystkie produkty w określonych dniach itp. Ważne, by propozycja miała realną wartość dla klienta, a nie była dla niego tylko kolejnym reklamowych mailem.

Zaproponuj interesujący newsletter

W trakcie wizyty na Twojej stronie, klient powinien mieć możliwość zapisania się do newslettera. Może to dotyczyć również maili promocyjnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zaoferować np. interesujący poradnik w odcinkach. Jak utrzymać relacje z klientem za pomocą porad? Oczywiście dostarczając merytoryczne, ciekawe info w regularnych mailach. Pod treścią porady można wspomnieć o najnowszej ofercie sklepu.

Promocje tylko dla klientów

Chcesz, by Twoi klienci dokonali ponownych zakupów? W takim razie przygotuj ofertę właśnie dla nich. Zaoferuj rabaty lub darmowe dodatki dla klientów, którzy już wcześniej wybrali Twoją markę. Aby utrzymać relacje z klientem powinieneś zrobić coś, co sprawi, że bardziej będzie mu się opłacało zawitać jeszcze raz na Twoją stronę niż szukać produktów z Twojej branży u konkurencji.

Informacja o dostępności produktu

Klient kupił trzy produkty, a czwartego nie było w magazynie? Poinformuj użytkownika, gdy oferta już będzie dostępna. Przy produktach chwilowo niedostępnych podaj pole do wpisania maila. Na podany adres wyślesz wiadomość, gdy magazyn będzie uzupełniony, a produkt znów w sprzedaży.

Zachęcaj do śledzenia kont społecznościowych

Jeżeli prowadzisz konto na Facebooku, Twitterze, YouTube, Instagramie czy innym portalu społecznościowym, zadbaj o to, by klienci mogli w każdej chwili polubić Twojego fanpage’a lub zacząć subskrybować kanał etc. Dodaj przyciski społecznościowe na stronie głównej, pod produktami i artykułami na blogu. Aktywnie zachęcaj do polubień i śledzenia Twoich kanałów społecznościowych. Tego rodzaju portale są skutecznym sposobem na utrzymanie relacji z klientem, więc jest to zdecydowanie „gra warta świeczki”. Nie wahaj się oferować dodatkowych produktów lub rabatów za polubienie strony – to inwestycja w marketing, która najpewniej się zwróci.

Psychologia w pracy: jak się nie dać sprowokować?

0

Jak się nie dać sprowokować? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto wcześniej uświadomić sobie, kiedy masz do czynienia z prowokacją. Zachowania prowokacyjne mogą przyjmować różne formy. Jedną z najczęstszych jest dokuczanie w odniesieniu do cech samej osoby, a niekoniecznie tego co ona robi. Są to praktyki powszechnie uznane za obraźliwe, jednak niejednokrotnie zdarzają się również w środowisku pracy. Mowa np. o zaczepkach dotyczących wyglądu.

Prowokacja może też dotyczyć czynności wykonywanych przez daną osobę, np. jakości jej pracy. Przesadna krytyka, wyśmiewanie czy wielokrotne wypominanie tego samego błędu mogą być uznane za prowokacje.

Psychologowie wskazują jednak na jeszcze jedną cechę zachowań tego rodzaju, którą trzeba wziąć pod uwagę, by właściwie zareagować. Otóż zachowania prowokacyjne bywają często częścią poczucia humoru, co może być trudne do zauważenia, zwłaszcza przez osobę, która jest w danym środowisku nowa.

Bezpiecznym wyjściem, zwłaszcza na początku pracy w nowym miejscu, jest założenie, że ewentualne zachowania prowokacyjne są formą żartu lub nietaktu i nie kryją się za nimi złe intencje.

Prowokacja a poziom agresji

To, czy dane zachowanie zostanie rozpoznane jako prowokacja może w dużej mierze zależeć od poziomu agresji odbiorcy komunikatu. Osoby, które mają skłonność do agresji częściej potrzebują odpowiedzi na pytanie o to jak się nie dać sprowokować – osobnik agresywny z reguły zakłada, że inni też tacy są, a ich intencje łatwo odczytuje jako atak. Nawet z pozoru błahe pytanie, może być uznane za atak. Przykładowo, gdy ktoś powie „widzę, że dzisiaj jesteś wcześniej w pracy” to możesz ten komunikat odczytać jako całkowicie neutralną uwagę. Jeśli jednak Twój poziom agresji jest wysoki, bardzo prawdopodobne, że pomyślisz, iż pytający miał na myśli: „zwykle przychodzisz na ostatnią chwilę, chyba stał się jakiś cud, że przyszedłeś o właściwej porze”.

Spróbuj zastanowić się, jak wygląda kwestia Twojego poziomu agresji. Ocena samego siebie nie jest łatwa, ale jeżeli masz wrażenie, że świat jest pełen atakujących Cię prowokatorów, prawdopodobnie to Twoja interpretacja jest często przesadzona.

Jak reagować na prowokację?

Naturalną reakcją na prowokację wydaje się atak. Jednak w środowisku pracy agresywna odpowiedź może rodzić poważne konsekwencje dla obu stron – nawet, jeśli jest to atak wyłącznie werbalny. A więc jak się nie dać sprowokować? Jak sobie radzić z prowokującym osobnikiem, gdy bez wątpienia mamy do czynienia z zachowaniem prowokacyjnym?

Praca nigdy nie jest dobrym miejscem na konflikt interpersonalny – tutaj powinieneś udowodnić swoją wartość zawodową. Dlatego podstawowym narzędziem powinno stać się unikanie prowokatora i wcześniejsze planowanie reakcji. Staraj się przebywać z dala od prowokatora podczas przerwy i nie angażuj się we wspólne obowiązki z taką osobą.

Szkoda energii na znoszenie prowokacji. Każdy człowiek jest w stanie uruchomić mechanizmy samokontrolne w trakcie przypływu emocji po prowokacji. Niestety nikt nie potrafi kontrolować emocji dowolnie długo. Jeżeli dojdzie do prowokacji, postaraj się ją zbyć i przeczekać. Następnie poczekaj aż emocje opadną. A jeśli będziesz trzeba, znajdź dodatkowy sposób na uspokojenie, taki jak przerwa połączona z przyjemnym posiłkiem czy ćwiczenia oddechowe.

Co jeszcze robić, aby nie dać się sprowokować? Staraj się przewidywać, kiedy może dojść do prowokacji i zastanów się, jak w takiej sytuacji optymalnie zareagować. Gdy uruchomisz z góry przemyślaną reakcję, będzie ona rozsądniejsza i efektywniejsza niż reakcja emocjonalna.

Staraj się też nie dawać prowokatorowi pretekstów do takich zaczepek, które najłatwiej wyprowadzają Cię z równowagi. Ustal, co może Cię wzburzyć najbardziej. Krytyka rodziny? Atak na Twoje przekonania polityczne? Gdy znajdziesz swoje słabe punkty, staraj się ich unikać w trakcie rozmowy z prowokatorem.

Jak skutecznie szukać pracy?

0

Już trzeci miesiąc siedzisz na bezrobociu, a pracodawcy jakoś nie dzwonią ani nie piszą? A może właśnie kończysz studia i chcesz znaleźć swoje pierwsze miejsce zatrudnienia? Pytanie jak skutecznie szukać pracy? Poniżej kilka podpowiedzi dla aktualnych i przyszłych bezrobotnych.

Szukanie pracy to praca bezrobotnego

Po pierwsze samoorganizacja. Gdy jesteś na bezrobociu to szukanie pracy powinno być Twoją pracą. Nie jest to zajęcie łatwe. Często jest mozolne i męczące. Ale potraktuj je jak etat. Zaplanuj szukanie na osiem godzin w każdy dzień roboczy. W weekend możesz sobie odpocząć. Najlepiej ruszyć z szukaniem możliwie szybko, ponieważ bezrobocie potrafi bardzo rozleniwić, a wtedy trudno podjąć wysiłek. Jeżeli straciłeś pracę, zrób sobie 1-2 dni wolnego i bierz się za szukanie. Gdy skończyłeś studia, udaj się na zasłużone wakacje i bierz się za poszukiwania po powrocie. Ale nie zwlekaj niepotrzebnie, bo bardzo łatwo jest popaść w letarg.

Działaj systematycznie i w sposób dobrze zorganizowany. Aby skutecznie szukać pracy musisz dotrzeć do wszystkich miejsc, w których są wartościowe ogłoszenia. Wykorzystaj każdą dostępną metodę.

Gdzie szukać pracy?

Najważniejszym źródłem ogłoszeń o pracę jest dzisiaj internet. W sieci jest wiele miejsc rojących się od dobrych ogłoszeń:

  • Portale ogłoszeniowe – lokalne portale z ogłoszeniami na każdy temat zbierają również oferty pracy. Warto zajrzeć na OLX, Gumtree i strony z domeną lokalną. Poszukaj witryn z ogłoszeniami dla Twojego miasta.
  • Portale z ogłoszeniami o pracę – nie brak dużych serwisów skupiających się jedynie na ogłoszeniach o pracę. Niektóre z nich pozwalają na stworzenie CV w ramach portalu, które następnie można łatwo przesłać do pracodawcy. Zaletą takich portali jest też to, że możesz dostać newsletter na maila z nowymi ogłoszeniami dopasowanymi do Ciebie.
  • Strony oficjalne firm – jak skutecznie szukać pracy w konkretnym serwisie, korporacji czy sieci sklepów? Zajrzyj na stronę oficjalną Twojej wymarzonej firmy. Wiele przedsiębiorstw publikuje informacje o aktualnych wakatach na własnych witrynach w zakładce „kariera” albo „praca”.
  • LinkedIn – warto stworzyć i aktualizować swoje konto w tym serwisie. Często zaglądają do niego pracownicy firm i działów HR. Konto w LinkedIn może sprawić, że praca znajdzie Cię sama. Być może zadzwoni też do Ciebie HR-owiec, gdy już znajdziesz zatrudnienie i zaoferuje lepszą posadę.
  • Grupy na FB – zapisz się do grup związanych z poszukiwaniem pracy albo z branżą, w której chcesz działać. Wielu pracodawców publikuje swoje ogłoszenia również na portalach społecznościowych.

Do tego oczywiście warto skorzystać z klasycznych metod, które dominowały przez rozwojem internetu. Wybierz się do agencji pośrednictwa, wypełnił formularz i czekaj na oferty. Nie zapomnij też odwiedzić urzędu pracy. A jeśli jesteś studentem, sprawdź czy Twoja uczelnia prowadzi biuro karier pomagające w znalezieniu zatrudnienia. Obejrzyj też ogłoszenia w gablotach informacyjnych.

Stwórz dopasowane CV i list motywacyjny

Samo wynajdowanie ogłoszeń to tylko połowa odpowiedzi na pytanie o to, jak skutecznie szukać pracy. Równie istotne jest to, co zrobisz po wyszukaniu interesującej Cię oferty. A dokładniej: zadbaj o wysłanie estetycznego, dobrze przygotowanego i dopasowanego CV. A jeśli pracodawca tego wymaga, dodaj również list motywacyjny – również odpowiednio zredagowany. Jeżeli sam masz problemy z ortografią czy gramatyką, poproś o pomoc kogoś lepiej posługującego się słowem pisanym.

Postaraj się, by CV i LM odpowiadały na oczekiwania pracodawcy. Błędem jest wrzucanie do CV wszystkich stanowisk pracy na zasadzie „im więcej tym lepiej”. Jeżeli pracowałeś w pięciu sklepach, czterech pubach, szatni i restauracji, a teraz chcesz znaleźć pracę w księgowości, to dodawanie tych wszystkich pozycji nie ma sensu. Aby łatwiej zyskać przychylność pracodawcy, wpisz do CV i LM te miejsca pracy, zdobyte certyfikaty i odbyte staże, które mają związek z Twoim potencjalnym nowym zawodem.

Co jeszcze zrobić, by skutecznie szukać pracy? Jeżeli bardzo zależy Ci na konkretnym wakacie, możesz spróbować wysłać dodatkowego maila z prośbą o odpowiedź na Twoją ofertę. W 90% przypadków nic to nie da, ale możliwe, że trafisz na rekrutera, który doceni fakt, że zależy Ci na tej posadzie bardziej niż innym kandydatom. A napisanie dodatkowego maila to tylko chwila.

Przed wysłaniem CV i ewentualnego listu, dokładnie zapoznaj się z treścią ogłoszenia. Sprawdź jakie pracodawca ma wymagania i postaraj się jak najlepiej na nie odpowiedzieć.

Jak podejmować trudne decyzje?

0

Podejmowanie ważnych decyzji nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza, gdy każda opcja może popchnąć nasze życie w zupełnie innym kierunku. Na szczęście jest kilka trików, które ułatwią Ci ten proces. Zobacz jak podejmować trudne decyzje, by były bardziej trafione?

Przemyśl sprawę wcześniej

Nie warto zostawiać decyzji na ostatnią chwilę. Stres nie jest dobrym doradcą. Im dłużej zwlekasz z wyborem, tym większa szansa na to, że emocje zaczną brać górę i Twój osąd nie będzie miał wiele wspólnego z racjonalnością.

A więc jak podejmować trudne decyzje? Jeżeli wiesz, że czeka Cię ważny wybór (np. decyzja dotycząca kierunku studiów, ścieżki kariery, zakupu mieszkania), wskaż sobie deadline, w którym zobowiążesz się przed samym sobą do podjęcia mocnej, trwałej decyzji. Zrób to na tyle wcześnie, byś był w stanie myśleć rozsądnie, bez zbędnych emocji. Kierunek studiów możesz wybrać już w połowie liceum, a z planowaniem kariery nie musisz czekać do obrony pracy magisterskiej.

Ogranicz liczbę opcji

Człowiek lepiej radzi sobie z podejmowaniem trudnych decyzji, gdy ma ograniczoną ilość opcji do wyboru. Dlatego staraj się odrzucać kolejne opcje i pozostawić jedynie te, które wydają Ci się najlepsze. Optymalnie powinny to być 2-3 pozycje. Nie jesteś w stanie przeanalizować opłacalności studiowania na każdym kierunku studiów. Dlatego wybierz te, które wydają Ci się najbardziej trafione i dokładnie zbadaj ograniczoną liczbę. Będziesz w stanie bardziej zagłębić się w temat, lepiej porównać poszczególne wybory i postawić na jedną z opcji na podstawie racjonalnych przesłanek.

Inteligencja emocjonalna

W psychologii funkcjonuje pojęcie inteligencji emocjonalnej (EQ). W odróżnieniu od IQ, dotyczy ona tego, jak skutecznie odczytujemy i reagujemy na emocje innych oraz jak radzimy sobie ze swoimi stanami emocjonalnymi. Podejmowanie trudnych decyzji zdecydowanie wymaga dużej inteligencji emocjonalnej, zwłaszcza, gdy nie masz wiele czasu na dokonanie wyboru.

Zastanów się dobrze nad tym, jakie emocje odczuwasz i jak wpływają one na decyzje, którą chcesz podjąć. Czy przypadkiem wybór nie jest oczywisty z racjonalnego punktu widzenia, ale strach przed nowością każe Ci szukać argumentów przeciw? Może są inne emocjonalne powody, które zaciemniają obraz sytuacji?

Ponadto weź emocje pod uwagę w „kalkulowaniu” opłacalności danej decyzji. Przypomnij sobie, czy podobne sytuacje nie miały już miejsca w Twoim życiu. Jak się wtedy czułeś? Czy chcesz to powtórzyć czy lepiej uniknąć takiej sytuacji? Spróbuj przewidzieć emocje, które się pojawią i pomyśl, czy w związku z nimi dana decyzja będzie właściwa.

Słuchaj innych

Nie jesteś zdany na siebie, gdy podejmujesz ważne decyzje. Nie musisz też wszystkiego wiedzieć najlepiej. Dobrze jest popytać znajomych, którzy mają większe doświadczenia, pogadać z rodziną lub stworzyć nowy wątek na forum albo w grupie na FB. Może się zdarzyć, że Twoi doradcy będą podzieleni – ale może przynajmniej zyskasz nowe argumenty, które przekonają Cię w jedną lub drugą stronę. Dowiesz się czegoś nowego o wybranym kierunku studiów czy dzielnicach, w których chcesz kupić mieszkanie.

A gdy zdecydowana większość podpowiadających będzie tego samego zdania to, cóż, najwyraźniej warto ich posłuchać. Jeżeli cała rodzina i wszyscy przyjaciele chcąc pomóc Ci w podjęciu trudnej decyzji np. sugerują, że dany model auta będzie najlepszy albo że nowa oferta pracy jest bardziej wartościowa od poprzedniej, prawdopodobnie tak właśnie jest. Z zewnątrz można często trzeźwiej ocenić sytuację. Osoby trzecie nie kierują się emocjami, które mogą przeszkodzić w podjęciu trudnej decyzji.

Jak dobrze negocjować?

0

Negocjacje to nie tylko dwóch przedstawicieli firm, którzy omawiają warunki nowego kontraktu. To również rozmowa o podwyżce, sprzedaż towaru nowemu klientowi czy pozyskiwanie stałego odbiorcy. Sytuacji, w których negocjujemy są dziesiątki. Dotyczy to zarówno małych, jak i dużych firm. Pytanie, czy wiesz, jak dobrze negocjować i czy takie momenty działają na Twoją korzyść czy stratę? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwią osiąganie dobrych wyników w przyszłości.

Wybierz limity, których nie możesz przekraczać

Jeżeli tworzylibyśmy spis zasad dobrego negocjowania, obowiązkowo na liście musiałoby się znaleźć niniejsze zalecenie. To sposób podawany przez niemal każdego trenera negocjatorów. Jeszcze przed przystąpieniem do negocjacji dobrze przemyśl to, jakich wartości nie możesz przekroczyć. Za jaką stawkę opłaca Ci się sprzedać produkt lub wykonać zlecenie? Jaka stawka będzie satysfakcjonują dla firmy, która wysłała Cię jako negocjatora? Gdy znasz limit to wiesz do jakiej granicy możesz się zbliżyć i jak śmiałe kroki możesz podejmować. Jednocześnie będziesz w stanie twardo się przeciwstawić, gdy druga strona zechce przekroczyć tę granicę. Oczywiście limitów tego rodzaju nie można zdradzać interlokutorowi, a już na pewno nie można o nich wspominać na początku rozmowy.

Pomyśl, gdzie możesz odpuścić

Być może są kwestie, które są ważne dla Twojego kontrahenta, a Tobie na nich nie zależy. Być może klient myśli, że dana usługa powinna być bardzo droga, a Ty wiesz, że wykonujesz ją w pięć minut. W takich sytuacjach dobre negocjowanie powinno polegać na zachowaniu twarzy pokerzysty. Nie dawaj się łatwo przekonać. Gdy w końcu odpuścisz, kontrahent będzie miał satysfakcję z tego, że udało mu się wynegocjować coś dla siebie. Tymczasem Ty będziesz mógł zaprezentować twardszą postawę w miejscach, na których Tobie bardziej zależy.

Zastanów się, co znaczy Twoja oferta dla drugiej strony

Co jeszcze możesz zrobić, aby dobrze negocjować? Zastanów się, jak ważna jest Twoja oferta dla kontrahenta. Być może jesteś jedyną osobą w okolicy, która zapewnia daną usługę albo jakość Twojego produktu zdecydowanie przewyższa konkurencję. To, jak dobre są Twoje karty zależy w dużej mierze od potrzeb i możliwości drugiej strony.

Startuj z górnego pułapu

Jakie warunki podać na starcie? Najlepiej jak najkorzystniejsze dla Ciebie. W większości sytuacji opłaca się nawet mocno zawyżać stawkę, zwłaszcza, jeżeli obie strony są nastawione na negocjacje. Zazwyczaj nie masz nic do stracenia, gdy podajesz zbyt wysokie wymagania. Druga strona może najwyżej dojść do wniosku, że oferujesz produkt z wyższej półki. Wyższy punkt startowy oznacza z reguły lepszą pozycję końcową.

Upewnij się, czy jest pole do negocjacji

Na koniec dodajmy, że warto nie tylko pomyśleć nad tym, jak dobrze negocjować, ale również zastanowić się czy… druga strona zdaje sobie sprawę z tego, że negocjujecie czy też może traktuje Twoją ofertę jako ostateczną. Kiedy to ważne? Na przykład wtedy, gdy podajesz swoją stawkę wraz z dziesięcioma innymi potencjalnymi wykonawcami usługi. Jeżeli chcesz celowo podać zawyżoną kwotę, możesz zasugerować chęć negocjacji, pisząc np. że to proponowana cena. Negocjowanie ma też sens wtedy, gdy podajesz choćby swoje portfolio albo klient zna Twoją markę i dobre opinie o niej. Jeżeli wysyłasz samą cenę i to jedyna informacja jaką klient otrzymuje, odbiorca może nawet nie przystąpić do negocjacji. W takim wypadku lepiej podać ostateczna stawkę lub zawyżoną nieznacznie.

ZOBACZ TEŻ