Prasa w klimacie PRL

Pokolenie ludzi po 40. roku życia z sentymentem powraca do czasów PRL, kiedy zarobki przekraczały kilka tysięcy złotych, jednak w sklepach trudno było dostać podstawowe produkty. Ludziom żyło się momentami ciężko, jednak byli oni szczęśliwi, często współczesne życie porównują do swoich lat młodości. Obiady jedzono w barach mlecznych, żuło się gumy Donald, piło się oranżadę w szklanych butelkach i jeżdżono Fiatem 126p. Tak było w czasach PRL, do których dzisiaj możemy wracać dzięki ofercie prasowej. Wśród niej są Legendarne Auta PRL.

Jeżdżono nimi kiedyś, mówi się o nich dzisiaj

Trudno jest znaleźć osobę, która nie znałaby kultowego samochodu Fiata 126p. Mały Fiat to następca włoskiego Fiata 500, różnił się on od niego pojemnością silnika i mocą, a także wyglądem. Kiedy myślimy legendarne auta PRL, nasze pierwsze skojarzenia kierowane są na ten niezwykły pojazd, który stał się symbolem polskiej motoryzacji tamtych czasów. Zasłużyło nawet na podwójną premierę w 1972 roku – w salonie samochodowym w Turynie i na Placu Defilad w Warszawie. W 1981 roku wyprodukowano go w aż 1.000.000 egzemplarzy. Po upływie 12 lat na drogach było ich już 3 miliony!

Nikomu nie trzeba bliżej przedstawiać również Poloneza zaprojektowanego we włoskim studio Giugiaro. Cechował się wzmocnionymi drzwiami bocznymi, stylistyką nawiązywał do Renault i Volkswagena. Produkcję tego auta zaprzestano dopiero w 2002 roku, kiedy to z fabryki wyjechało ponad milion Polonezów.

Pierwszym polskim powojennym autem była Warszawa, dlatego należy o niej powiedzieć nieco więcej. Z taśmy produkcyjnej pierwszy egzemplarz zjechał dokładnie 6 listopada 1951 roku o godzinie 14.00. Pierwsze modyfikacje wprowadzono po 6 latach. Ogółem wyprodukowano ok. 250 tys. tych samochodów, natomiast produkcja trwała 22 lata. Zyskał uznanie wielu Polaków, w tym tych największych, zanim został papieżem, jeździł nim Karol Wojtyła.

Któż nie zna również polskiej Syreny? Legendarne auta PRL pozostały w pamięci wielu do dnia dzisiejszego, a młode pokolenia z fascynacją pytają o to, jak się wtedy jeździło po naszych drogach. Syrena to projekt Stanisława Łukaszewicza, powstała na przełomie 1953/1954. Nie każdy wie, że charakterystyczne drzwi tego samochodu nazywane były „do łapania drobiu”. Dlaczego? Ponieważ otwierały się inaczej – pod wiatr. Po 30 latach produkcji, w 1983 roku ostatnia Syrena zjechała z taśmy produkcyjnej.

Poznaj legendarne auta PRL

Jeszcze przez długie lata będzie wracać do czasów PRL-u, młode pokolenie wspominać będzie opowiadania rodziców i dziadków, przekazując swoim dzieciom ciekawostki dotyczące tych niezwykłych lat w Polsce. Aby przybliżyć tym, którzy nie mieli okazji być świadkami powstawania kultowych samochodów, stworzono niezwykłą kolekcję Legendarne Auta PRL. Każdy numer składa się z klocków COBI, z których samodzielnie zbudujemy najpopularniejsze pojazdy w tamtych czasach. Nie musisz używać kleju, nie musisz również malować samochodów. To kilka elementów, z których stworzysz gotowy pojazd w skali 1:35. Oprócz tego w numerze znajdziesz książeczkę z opisem samochodu – jego historię, parametry techniczne i ciekawostki. Kolekcja obejmuje m.in.: Melex 212, Polski Fiat 126p, Syrena 104, Warszawa M20, FSO Polonez 1500, Wartburg 353 i Trabant 601 Universal. Możesz kupić pojedyncze egzemplarze bądź zdecydować się na prenumeratę np. na stronie internetowej Kiosk Ruch.

Klimat PRL nadal jest obecny nie tylko w opowiadaniach pokolenia urodzonego w drugiej połowie XX wieku, ale też w pokoleniu młodszym. Cieszyć powinno zainteresowanie młodych ludzi tamtymi czasami. Życzymy sobie, aby pozostały w naszej pamięci na długo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here