Jak dobrze negocjować?

0

Negocjacje to nie tylko dwóch przedstawicieli firm, którzy omawiają warunki nowego kontraktu. To również rozmowa o podwyżce, sprzedaż towaru nowemu klientowi czy pozyskiwanie stałego odbiorcy. Sytuacji, w których negocjujemy są dziesiątki. Dotyczy to zarówno małych, jak i dużych firm. Pytanie, czy wiesz, jak dobrze negocjować i czy takie momenty działają na Twoją korzyść czy stratę? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwią osiąganie dobrych wyników w przyszłości.

Wybierz limity, których nie możesz przekraczać

Jeżeli tworzylibyśmy spis zasad dobrego negocjowania, obowiązkowo na liście musiałoby się znaleźć niniejsze zalecenie. To sposób podawany przez niemal każdego trenera negocjatorów. Jeszcze przed przystąpieniem do negocjacji dobrze przemyśl to, jakich wartości nie możesz przekroczyć. Za jaką stawkę opłaca Ci się sprzedać produkt lub wykonać zlecenie? Jaka stawka będzie satysfakcjonują dla firmy, która wysłała Cię jako negocjatora? Gdy znasz limit to wiesz do jakiej granicy możesz się zbliżyć i jak śmiałe kroki możesz podejmować. Jednocześnie będziesz w stanie twardo się przeciwstawić, gdy druga strona zechce przekroczyć tę granicę. Oczywiście limitów tego rodzaju nie można zdradzać interlokutorowi, a już na pewno nie można o nich wspominać na początku rozmowy.

Pomyśl, gdzie możesz odpuścić

Być może są kwestie, które są ważne dla Twojego kontrahenta, a Tobie na nich nie zależy. Być może klient myśli, że dana usługa powinna być bardzo droga, a Ty wiesz, że wykonujesz ją w pięć minut. W takich sytuacjach dobre negocjowanie powinno polegać na zachowaniu twarzy pokerzysty. Nie dawaj się łatwo przekonać. Gdy w końcu odpuścisz, kontrahent będzie miał satysfakcję z tego, że udało mu się wynegocjować coś dla siebie. Tymczasem Ty będziesz mógł zaprezentować twardszą postawę w miejscach, na których Tobie bardziej zależy.

Zastanów się, co znaczy Twoja oferta dla drugiej strony

Co jeszcze możesz zrobić, aby dobrze negocjować? Zastanów się, jak ważna jest Twoja oferta dla kontrahenta. Być może jesteś jedyną osobą w okolicy, która zapewnia daną usługę albo jakość Twojego produktu zdecydowanie przewyższa konkurencję. To, jak dobre są Twoje karty zależy w dużej mierze od potrzeb i możliwości drugiej strony.

Startuj z górnego pułapu

Jakie warunki podać na starcie? Najlepiej jak najkorzystniejsze dla Ciebie. W większości sytuacji opłaca się nawet mocno zawyżać stawkę, zwłaszcza, jeżeli obie strony są nastawione na negocjacje. Zazwyczaj nie masz nic do stracenia, gdy podajesz zbyt wysokie wymagania. Druga strona może najwyżej dojść do wniosku, że oferujesz produkt z wyższej półki. Wyższy punkt startowy oznacza z reguły lepszą pozycję końcową.

Upewnij się, czy jest pole do negocjacji

Na koniec dodajmy, że warto nie tylko pomyśleć nad tym, jak dobrze negocjować, ale również zastanowić się czy… druga strona zdaje sobie sprawę z tego, że negocjujecie czy też może traktuje Twoją ofertę jako ostateczną. Kiedy to ważne? Na przykład wtedy, gdy podajesz swoją stawkę wraz z dziesięcioma innymi potencjalnymi wykonawcami usługi. Jeżeli chcesz celowo podać zawyżoną kwotę, możesz zasugerować chęć negocjacji, pisząc np. że to proponowana cena. Negocjowanie ma też sens wtedy, gdy podajesz choćby swoje portfolio albo klient zna Twoją markę i dobre opinie o niej. Jeżeli wysyłasz samą cenę i to jedyna informacja jaką klient otrzymuje, odbiorca może nawet nie przystąpić do negocjacji. W takim wypadku lepiej podać ostateczna stawkę lub zawyżoną nieznacznie.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? Jakie koszty wziąć pod uwagę?

2

Założenie sklepu online to wygodny pomysł na biznes, który można prowadzić we własnym domu. Każdy, komu taka forma działalności chodzi po głowie zadaje sobie pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? W wielu źródłach można znaleźć informacje, że potrzebne jest 10 000 zł. W wielu wypadkach ta kwota wydaje się całkiem realna, nie licząc zatowarowania sklepu. Jakie koszty trzeba wziąć pod uwagę?

Założenie strony internetowej

To, co nasuwa już na samym początku to kwestia stworzenia samego sklepu, czyli strony internetowej z modułem sprzedaży. Ile to kosztuje? Widełki cenowe mogą być bardzo różne, zależnie od tego czy zdecydujemy się na zakupienie prostego sklepu wykonanego na gotowych schematach czy zgłosimy się do firmy oferującej budowanie sklepu na własnym systemie CMS. Prosty sklep może kosztować nawet kilkaset złotych, ale z reguły koszt zbudowania solidnej platformy sięga kilku tysięcy.

Do kosztów stworzenia sklepu trzeba też doliczyć zakup domeny i serwera, ale zazwyczaj nie są to duże kwoty. Roczny abonament na domenę i dobry serwer to kwoty rzędu 400-600 zł.

A być może już robiłeś research na temat tego, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i znalazłeś informację, że wystarczy 100 zł miesięcznie? Takie oferty dotyczą gotowych platform sklepowych. Ich zaletą jest maksymalna prostota obsługi i to, że wygodny sklep można stworzyć praktycznie w ciągu jednego wieczora. Minus jest natomiast taki, że sklepy na gotowych platformach źle pozycjonują się w Google. Mogą też mieć ograniczenia, za których ominięcie będzie trzeba dopłacać.

Jeżeli na poważnie myślisz o sprzedaży w sieci, lepiej jest zapłacić za stworzenie własnego sklepu pod niezależną domeną.

Prowadzenie działalności gospodarczej

Kolejny nieunikniony koszt to założenie i prowadzenie działalności gospodarczej. Jaki to ma wpływ na to, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? To zależy jaki rodzaj działalności założysz. Zazwyczaj koszt stały to płatności do ZUS rzędu 500 zł przez pierwsze dwa lata i ponad 1000 zł po tym okresie.

Zatowarowanie albo drop-shipping

Znacząca część kosztów to oczywiście zatowarowanie sklepu oraz wynajem ewentualnego magazynu. Ile to kosztuje? Tu nie ma sensu podawać nawet zbliżonych kwot, bo wszystko zależy od branży i skali działalności. Przypomnijmy jednak o alternatywnym modelu, jakim jest drop-shipping. Polega on na umowie z hurtownią, na podstawie której towar jest wysyłany z hurtowni do klienta dopiero po złożeniu zamówienia. To mniej korzystne finansowo, ale bezpieczniejsze rozwiązanie. Kupujesz towar dopiero, gdy już go sprzedasz!

Kasa fiskalna

Do sklepu możesz dokupić kasę fiskalną, ale zazwyczaj jest ona niezbędna jedynie wtedy, gdy masz zamiar obsługiwać klientów również w sprzedaży bezpośredniej. Polskie prawo pozwala na ominięcie kasy, gdy pieniądze spływają na Twoje konto wyłącznie drogą elektroniczną i wystawiasz inny dokument sprzedaży, np. fakturę.

Regulamin, polityka prywatności, cookies

Do odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego musimy włączyć również koszty stworzenia odpowiednich dokumentów. Każdy sklep powinien mieć regulamin, politykę prywatności oraz politykę cookies. W sieci znajdziesz darmowe schematy, ale korzystanie z nich jest nieco ryzykowne. Czasem mają niedociągnięcia, więc w razie ewentualnego sporu możesz przegrać sprawę w sądzie.

Teksty na stronę

Do kosztów trzeba doliczyć też pracę copywritera, czyli teksty na stronę internetową. Wiele osób nie bierze tego pod uwagę, a przy dużym dużym sklepie internetowym koszty zakupu unikalnych tekstów mogą być znaczące. Dlaczego? Ponieważ najlepiej dla strony, gdy znajdują się na niej wyłącznie unikalne treści – każdy produkt i kategorię trzeba opisać osobno. Gdy opisy są kopiowane z innych stron, nawet całkiem legalnie, Google uznaje je za plagiat i taką stronę ocenia znacznie gorzej. Z tego powodu wybicie się w wyszukiwarce jest znacznie łatwiejsze, gdy wszystkie treści są pisane od nowa na potrzeby sklepu.

Pozycjonowanie i inne formy reklamy

W ten sposób dochodzimy też do tematu pozycjonowania, które koniecznie trzeba wliczyć w koszty założenia sklepu internetowego. Jest to dziś jedna z najważniejszych technik promowania stron, a im szybciej zaczniesz pozycjonować, tym lepiej. Ewentualnie, jeżeli masz dużo czasu, możesz pozycjonowaniem zająć się sam. Natomiast wśród innych form reklamy, warto zainwestować przynamniej w płatne reklamy na Facebooku.

 

 

Jak pracować jako freelancer?

1

Masz dość codziennej pracy od ósmej do szesnastej albo z góry narzuconego grafiku? W takim razie możesz zacząć pracować jako freelancer. W jaki sposób to zrobić? Poniżesz przedstawiamy odpowiedzi na dwa najważniejsze pytania: jak pozyskiwać klientów oraz jak rozwiązać formalne kwestie związane z zatrudnieniem.

Jak pozyskiwać klientów?

Gdy zastanawiasz się, jak pracować jako freelancer, najczęściej jest to równoznaczne z innym pytaniem: jak pozyskiwać klientów? Jest kilka dobrych odpowiedzi na to pytanie, a w różnych branżach mogą się sprawdzić trochę inne metody. Wiele zależy też od tego jaki ma być profil Twojej działalności: chcesz polować jedynie na dużych klientów i wykonywać jedno dobrze płatne zlecenie raz na tydzień czy interesuje Cię jak największa liczba zleceniodawców oferujących średnie stawki? Druga opcja z pewnością jest bezpieczniejsza na początek, zwłaszcza, jeżeli dopiero zaczynasz zarobkowanie na własną rękę i nie masz dużych oszczędności na czarna godzinę.

Niemniej, klientów możesz pozyskiwać takimi metodami:

  • Dodawaj ogłoszenia w najbardziej znanych serwisach – zarówno z lokalnymi ogłoszeniami, jak i na stronach o profilu profesjonalnym.
  • Dołącz do grup freelancerskich i branżowych na Facebooku – wielu klientów publikuje tam ogłoszenia. Nie zapomnij ustawić powiadomień w taki sposób, aby dostawać je przy każdym nowym poście (domyślnie to Facebook wybiera, czy wyświetlać powiadomienie). Wówczas niczego nie przegapisz.
  • Szukaj ogłoszeń pracodawców – jeżeli chcesz pracować jako freelancer, warto regularnie odwiedzać portale ogłoszeniowe. Pracodawcy szukają freelancerów do pracy zdalnej również w takich miejscach.

To metody dobre na początek, jak i nawet po kilku latach działalności. Niemniej, możesz też próbować rozwinąć biznes i np. założyć własną stronę, którą wypozycjonujesz w Google. Wówczas bardzo możliwe, że klienci będą pojawiać się „sami”.

A skoro o spontanicznym napływie zleceniodawców mowa, warto też wspomnieć o jakości pracy. Zadbaj o to, żeby Twoi klienci mieli powody do zadowolenia. Bądź rzetelny i terminowy. Oddawaj dopracowane dzieła. To dobry sposób, by zyskać nowych odbiorców, bo Twoi zadowoleni zleceniodawcy będą polecać Twoje usługi znajomym prowadzącym biznes.

Własna działalność czy zatrudnienie na umowy cywilno-prawne?

Kolejną kluczową kwestią jest forma zatrudnienia. Jak pracować jako freelancer od strony formalnej? Możliwości są zasadniczo dwie. Pierwsza z nich to własna działalność gospodarcza. Freelancerzy najczęściej zakładają Jednoosobowe Działalności Gospodarcze. To prosta i wygodna forma. Jeżeli nie masz zamiaru podzlecać pracy, to księgowość jesteś w stanie poprowadzić samemu.

Druga możliwość to podpisywanie z klientami umów cywilno-prawnych czyli o dzieło lub zlecenie. W takim wypadku nic nie musisz robić, a umowa może być przygotowana zarówno przez Ciebie, jak i księgowość zleceniodawcy. Twoim obowiązkiem będzie jedynie wystawienie rachunku do umowy.

Warto przy tym dobrze zbadać temat i zastanowić się, czy dana praca będzie pasować do charakterystyki umowy o dzieło, która jest najbardziej korzystna. Przy stałych, cyklicznych zleceniach może się okazać, że konieczne będzie podpisanie umowy zlecenie a nawet umowy o pracę.

Którą z tych form lepiej wybrać? Klienci z reguły chętniej nawiązują współpracę z JDG albo inną osobowością prawną, ponieważ jest to dla nich znacznie wygodniejsze. Po prostu razem ze zleceniem dostają od Ciebie fakturę i płacą. Żadnego sporządzania i podpisywania umów. Często w ogłoszeniach możesz znaleźć nawet zastrzeżenie, że zleceniodawca wymaga wystawiania faktur.

Jeżeli zastanawiasz się, jak pracować jako freelancer, możesz wziąć też pod uwagę inkubatory przedsiębiorczości. To organizacje, które zrzeszają firmy, zwane tu startupami. Wówczas działasz tak, jakbyś prowadził firmę, ale zamiast ZUS-u uiszczasz opłatę dla inkubatora, co jest korzystne finansowo. Plusem inkubatorów jest też to, że nie blokujesz sobie możliwości pracy na umowę o dzieło. Zachowujesz elastyczność. Jeżeli klient będzie wolał umowę, to podpiszesz umowę, a jak rozliczenie na fakturę, to wystawisz fakturę. Z kolei drobnym minusem jest fakt, że na fakturze nie będzie widać Twoich danych, tj. nazwiska ani nazwy firmy. Oficjalnie sprzedawcą usługi lub produktu jest inkubator, co wygląda trochę mniej profesjonalnie. Poza tym pieniądze trafiają najpierw na subkonto firmowe inkubatora. Dopiero stamtąd można je przelać na własne konto na podstawie rachunku dla inkubatora.

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

0

Rozmowa kwalifikacyjna to Twoja niepowtarzalna szansa na zdobycie wymarzonego stanowiska pracy. Taka świadomość może być nieco stresująca, dlatego wiele osób z góry zastanawia się, co robić, by dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Poniżej prezentujemy kilka porad, które pozwolą Ci na pozostawienie po sobie jak najlepszego wrażenia.

Załóż koszulę na rozmowę o pracę

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną? To jedno z najczęstszych pytań. A odpowiedź zależy od tego, do jakiej firmy idziesz i na jakie stanowisko masz zamiar aplikować. Jeżeli interesuje Cię wakacyjna posada telemarketera, nie musisz czynić jakiś szczególnych przygotowań. Wystarczy schludne ubranie codzienne. Oczywiście możesz też założyć koszulę. Zawsze lepiej „przegiąć” w stronę zbyt daleko idącej elegancji niż ubrać się zbyt casualowo.

Gdy masz zamiar starać się o stanowisko menadżerskie w banku albo firmie ubezpieczeniowej, odpowiednim ubiorem będzie garnitur. Aby dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej pamiętaj o solidnym wypastowaniu butów i dobrze wyprasowanej koszuli.

Przypomnij sobie ważne informacje

Na niektórych stanowiskach wystarczy być otwartym na nowe znajomości i wyrazić chęć do nauki, by mieć wystarczające kwalifikacje. Ale pozytywne nastawienie z pewnością nie zagwarantuje Ci pracy back-end developera – tutaj liczy się to co wiesz i co umiesz. Jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej pamiętaj, by odświeżyć wszystkie kluczowe informacje, które mogą Ci się przydać podczas wykonywania zawodowych obowiązków. Bardzo prawdopodobne, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej dostaniesz do wykonania próbne zadanie. Na pewno padnie też sporo pytań, których celem będzie sprawdzenie stanu Twojej wiedzy. Im pewniej i dokładniej udzielisz odpowiedzi, tym większa szansa, że niedługo zyskasz nowe stanowisko pracy.

Poznaj firmę, do której idziesz

Na rozmowie kwalifikacyjnej bardzo często pada też pytanie dotyczące samej firmy, do której aplikujesz. Rekruter chce wiedzieć, jaka jest Twoja wiedza na temat marki i sposobu działania Twojego potencjalnego przyszłego pracodawcy. Nie zapomnij wcześniej zrobić małego researchu na temat firmy, do której się wybierasz. Zastanów się też, czy jesteś w stanie opisać to, czym przedsiębiorstwo się zajmuje. Na przykład, gdy chcesz zostać copywriterem w firmie zajmującą się pozycjonowaniem, oprócz samych umiejętności dobrego pisania, warto poznać chociaż podstawy pozycjonowania.

Uprzejmość zawsze się opłaca

Jesteś na co dzień towarzyski, miły dla ludzi i chętnie inicjujesz konwersację? A może wręcz przeciwnie – masz charakter aspołecznego introwertyka, który odzywa się jedynie, gdy nie ma innego wyjścia? W zdecydowanej większości stanowisk, pierwszy typ osoby ma nieco łatwiej – każdy woli się otaczać wesołymi, towarzyskimi ludźmi. Niemniej, jeśli masz tendencje aspołeczne, też możesz zrobić dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej – po prostu bądź uprzejmy i miły. Niewiele osób doceni sarkastyczne odzywki – nawet jeśli masz taki sposób żartowania. Na rozmowie kwalifikacyjnej warto przywdziać maskę miłej, otwartej osoby, nawet jeżeli na co dzień masz trochę inne podejście do ludzi. Warto być uprzejmym również podczas aplikacji na stanowisko, w którym główną rolę odgrywają twarde kompetencje.

Wysokość wynagrodzenia, a zwolnienie lekarskie – jak to wygląda w praktyce?

0

W momencie, gdy pracownik nie jest w stanie pojawić się w pracy z przyczyn zdrowotnych, zakład pracy lub ZUS wypłaca mu tak zwane wynagrodzenie chorobowe, aby je otrzymać, musimy dostarczyć do firmy odpowiednio wypełnione zwolnienie lekarskie w określonym terminie. Ponadto, pracownik ma obowiązek poinformować pracodawcę o całej sytuacji i przekazać informacje na temat stanu zdrowia oraz przewidywalnego czasu nieobecności w pracy.

ZOBACZ TEŻ