Jak utrzymać relacje z klientem? Jak zachęcić do ponownych zakupów?

0

Klient, który kupił u Ciebie towar nie powinien być kolejną pozycją do odhaczenia. Konwersja nie musi być jednorazowa. Lepiej zastanowić się jak utrzymać relacje z klientem, by doprowadzić do zawarcia ponownej transakcji.

Prześlij ankietę do oceny zakupów

Jednym z prostych sposobów na to, aby klient tak łatwo o Tobie nie zapomniał, jest przesłanie ankiety dotyczącej zakupów. Wbrew pozorom, wiele osób chętnie dzieli się opiniami na temat kupowania, o ile ankieta jest zgrabnie przygotowana i nie zabiera wiele czasu.

Możesz już wcześniej wspomnieć o wysłaniu ankiety – np. w mailu potwierdzającym zakupy. Upewnij się też, że Twoja wiadomość z pytaniami nie trafia do SPAM-u albo do innych zakładek niż główne okno poczty. Ankieta powinna być wysłana też w odpowiednim momencie. Gdy przyjdzie jeszcze zanim klient otrzyma towar, będzie to wyglądało trochę niezgrabnie, a do tego najpewniej konsument zignoruje maila – w końcu jeszcze nie wie, jak ocenia sklep, bo nie dostał towaru…

Wysyłaj ciekawe propozycje

Obok akceptacji regulaminu w trakcie zakupów, warto zawsze dopytać również o możliwość wysyłania maili reklamowych. Interesujące treści są dobrą odpowiedzią na to, jak utrzymać relacje z klientem. Postaraj się, by każdy odbiorca otrzymywał oferty dostosowane do jego potrzeb, np. powiązane z kupionym już produktem. Można do tego celu wykorzystać programy CRM. Jeżeli prowadzisz małą firmę, możesz też po prostu przygotować uniwersalne, interesujące oferty – np. informacje o dniu darmowej dostawy albo rabat 10% na wszystkie produkty w określonych dniach itp. Ważne, by propozycja miała realną wartość dla klienta, a nie była dla niego tylko kolejnym reklamowych mailem.

Zaproponuj interesujący newsletter

W trakcie wizyty na Twojej stronie, klient powinien mieć możliwość zapisania się do newslettera. Może to dotyczyć również maili promocyjnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zaoferować np. interesujący poradnik w odcinkach. Jak utrzymać relacje z klientem za pomocą porad? Oczywiście dostarczając merytoryczne, ciekawe info w regularnych mailach. Pod treścią porady można wspomnieć o najnowszej ofercie sklepu.

Promocje tylko dla klientów

Chcesz, by Twoi klienci dokonali ponownych zakupów? W takim razie przygotuj ofertę właśnie dla nich. Zaoferuj rabaty lub darmowe dodatki dla klientów, którzy już wcześniej wybrali Twoją markę. Aby utrzymać relacje z klientem powinieneś zrobić coś, co sprawi, że bardziej będzie mu się opłacało zawitać jeszcze raz na Twoją stronę niż szukać produktów z Twojej branży u konkurencji.

Informacja o dostępności produktu

Klient kupił trzy produkty, a czwartego nie było w magazynie? Poinformuj użytkownika, gdy oferta już będzie dostępna. Przy produktach chwilowo niedostępnych podaj pole do wpisania maila. Na podany adres wyślesz wiadomość, gdy magazyn będzie uzupełniony, a produkt znów w sprzedaży.

Zachęcaj do śledzenia kont społecznościowych

Jeżeli prowadzisz konto na Facebooku, Twitterze, YouTube, Instagramie czy innym portalu społecznościowym, zadbaj o to, by klienci mogli w każdej chwili polubić Twojego fanpage’a lub zacząć subskrybować kanał etc. Dodaj przyciski społecznościowe na stronie głównej, pod produktami i artykułami na blogu. Aktywnie zachęcaj do polubień i śledzenia Twoich kanałów społecznościowych. Tego rodzaju portale są skutecznym sposobem na utrzymanie relacji z klientem, więc jest to zdecydowanie „gra warta świeczki”. Nie wahaj się oferować dodatkowych produktów lub rabatów za polubienie strony – to inwestycja w marketing, która najpewniej się zwróci.

Psychologia w pracy: jak się nie dać sprowokować?

0

Jak się nie dać sprowokować? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto wcześniej uświadomić sobie, kiedy masz do czynienia z prowokacją. Zachowania prowokacyjne mogą przyjmować różne formy. Jedną z najczęstszych jest dokuczanie w odniesieniu do cech samej osoby, a niekoniecznie tego co ona robi. Są to praktyki powszechnie uznane za obraźliwe, jednak niejednokrotnie zdarzają się również w środowisku pracy. Mowa np. o zaczepkach dotyczących wyglądu.

Prowokacja może też dotyczyć czynności wykonywanych przez daną osobę, np. jakości jej pracy. Przesadna krytyka, wyśmiewanie czy wielokrotne wypominanie tego samego błędu mogą być uznane za prowokacje.

Psychologowie wskazują jednak na jeszcze jedną cechę zachowań tego rodzaju, którą trzeba wziąć pod uwagę, by właściwie zareagować. Otóż zachowania prowokacyjne bywają często częścią poczucia humoru, co może być trudne do zauważenia, zwłaszcza przez osobę, która jest w danym środowisku nowa.

Bezpiecznym wyjściem, zwłaszcza na początku pracy w nowym miejscu, jest założenie, że ewentualne zachowania prowokacyjne są formą żartu lub nietaktu i nie kryją się za nimi złe intencje.

Prowokacja a poziom agresji

To, czy dane zachowanie zostanie rozpoznane jako prowokacja może w dużej mierze zależeć od poziomu agresji odbiorcy komunikatu. Osoby, które mają skłonność do agresji częściej potrzebują odpowiedzi na pytanie o to jak się nie dać sprowokować – osobnik agresywny z reguły zakłada, że inni też tacy są, a ich intencje łatwo odczytuje jako atak. Nawet z pozoru błahe pytanie, może być uznane za atak. Przykładowo, gdy ktoś powie „widzę, że dzisiaj jesteś wcześniej w pracy” to możesz ten komunikat odczytać jako całkowicie neutralną uwagę. Jeśli jednak Twój poziom agresji jest wysoki, bardzo prawdopodobne, że pomyślisz, iż pytający miał na myśli: „zwykle przychodzisz na ostatnią chwilę, chyba stał się jakiś cud, że przyszedłeś o właściwej porze”.

Spróbuj zastanowić się, jak wygląda kwestia Twojego poziomu agresji. Ocena samego siebie nie jest łatwa, ale jeżeli masz wrażenie, że świat jest pełen atakujących Cię prowokatorów, prawdopodobnie to Twoja interpretacja jest często przesadzona.

Jak reagować na prowokację?

Naturalną reakcją na prowokację wydaje się atak. Jednak w środowisku pracy agresywna odpowiedź może rodzić poważne konsekwencje dla obu stron – nawet, jeśli jest to atak wyłącznie werbalny. A więc jak się nie dać sprowokować? Jak sobie radzić z prowokującym osobnikiem, gdy bez wątpienia mamy do czynienia z zachowaniem prowokacyjnym?

Praca nigdy nie jest dobrym miejscem na konflikt interpersonalny – tutaj powinieneś udowodnić swoją wartość zawodową. Dlatego podstawowym narzędziem powinno stać się unikanie prowokatora i wcześniejsze planowanie reakcji. Staraj się przebywać z dala od prowokatora podczas przerwy i nie angażuj się we wspólne obowiązki z taką osobą.

Szkoda energii na znoszenie prowokacji. Każdy człowiek jest w stanie uruchomić mechanizmy samokontrolne w trakcie przypływu emocji po prowokacji. Niestety nikt nie potrafi kontrolować emocji dowolnie długo. Jeżeli dojdzie do prowokacji, postaraj się ją zbyć i przeczekać. Następnie poczekaj aż emocje opadną. A jeśli będziesz trzeba, znajdź dodatkowy sposób na uspokojenie, taki jak przerwa połączona z przyjemnym posiłkiem czy ćwiczenia oddechowe.

Co jeszcze robić, aby nie dać się sprowokować? Staraj się przewidywać, kiedy może dojść do prowokacji i zastanów się, jak w takiej sytuacji optymalnie zareagować. Gdy uruchomisz z góry przemyślaną reakcję, będzie ona rozsądniejsza i efektywniejsza niż reakcja emocjonalna.

Staraj się też nie dawać prowokatorowi pretekstów do takich zaczepek, które najłatwiej wyprowadzają Cię z równowagi. Ustal, co może Cię wzburzyć najbardziej. Krytyka rodziny? Atak na Twoje przekonania polityczne? Gdy znajdziesz swoje słabe punkty, staraj się ich unikać w trakcie rozmowy z prowokatorem.

Jak skutecznie szukać pracy?

0

Już trzeci miesiąc siedzisz na bezrobociu, a pracodawcy jakoś nie dzwonią ani nie piszą? A może właśnie kończysz studia i chcesz znaleźć swoje pierwsze miejsce zatrudnienia? Pytanie jak skutecznie szukać pracy? Poniżej kilka podpowiedzi dla aktualnych i przyszłych bezrobotnych.

Szukanie pracy to praca bezrobotnego

Po pierwsze samoorganizacja. Gdy jesteś na bezrobociu to szukanie pracy powinno być Twoją pracą. Nie jest to zajęcie łatwe. Często jest mozolne i męczące. Ale potraktuj je jak etat. Zaplanuj szukanie na osiem godzin w każdy dzień roboczy. W weekend możesz sobie odpocząć. Najlepiej ruszyć z szukaniem możliwie szybko, ponieważ bezrobocie potrafi bardzo rozleniwić, a wtedy trudno podjąć wysiłek. Jeżeli straciłeś pracę, zrób sobie 1-2 dni wolnego i bierz się za szukanie. Gdy skończyłeś studia, udaj się na zasłużone wakacje i bierz się za poszukiwania po powrocie. Ale nie zwlekaj niepotrzebnie, bo bardzo łatwo jest popaść w letarg.

Działaj systematycznie i w sposób dobrze zorganizowany. Aby skutecznie szukać pracy musisz dotrzeć do wszystkich miejsc, w których są wartościowe ogłoszenia. Wykorzystaj każdą dostępną metodę.

Gdzie szukać pracy?

Najważniejszym źródłem ogłoszeń o pracę jest dzisiaj internet. W sieci jest wiele miejsc rojących się od dobrych ogłoszeń:

  • Portale ogłoszeniowe – lokalne portale z ogłoszeniami na każdy temat zbierają również oferty pracy. Warto zajrzeć na OLX, Gumtree i strony z domeną lokalną. Poszukaj witryn z ogłoszeniami dla Twojego miasta.
  • Portale z ogłoszeniami o pracę – nie brak dużych serwisów skupiających się jedynie na ogłoszeniach o pracę. Niektóre z nich pozwalają na stworzenie CV w ramach portalu, które następnie można łatwo przesłać do pracodawcy. Zaletą takich portali jest też to, że możesz dostać newsletter na maila z nowymi ogłoszeniami dopasowanymi do Ciebie.
  • Strony oficjalne firm – jak skutecznie szukać pracy w konkretnym serwisie, korporacji czy sieci sklepów? Zajrzyj na stronę oficjalną Twojej wymarzonej firmy. Wiele przedsiębiorstw publikuje informacje o aktualnych wakatach na własnych witrynach w zakładce „kariera” albo „praca”.
  • LinkedIn – warto stworzyć i aktualizować swoje konto w tym serwisie. Często zaglądają do niego pracownicy firm i działów HR. Konto w LinkedIn może sprawić, że praca znajdzie Cię sama. Być może zadzwoni też do Ciebie HR-owiec, gdy już znajdziesz zatrudnienie i zaoferuje lepszą posadę.
  • Grupy na FB – zapisz się do grup związanych z poszukiwaniem pracy albo z branżą, w której chcesz działać. Wielu pracodawców publikuje swoje ogłoszenia również na portalach społecznościowych.

Do tego oczywiście warto skorzystać z klasycznych metod, które dominowały przez rozwojem internetu. Wybierz się do agencji pośrednictwa, wypełnił formularz i czekaj na oferty. Nie zapomnij też odwiedzić urzędu pracy. A jeśli jesteś studentem, sprawdź czy Twoja uczelnia prowadzi biuro karier pomagające w znalezieniu zatrudnienia. Obejrzyj też ogłoszenia w gablotach informacyjnych.

Stwórz dopasowane CV i list motywacyjny

Samo wynajdowanie ogłoszeń to tylko połowa odpowiedzi na pytanie o to, jak skutecznie szukać pracy. Równie istotne jest to, co zrobisz po wyszukaniu interesującej Cię oferty. A dokładniej: zadbaj o wysłanie estetycznego, dobrze przygotowanego i dopasowanego CV. A jeśli pracodawca tego wymaga, dodaj również list motywacyjny – również odpowiednio zredagowany. Jeżeli sam masz problemy z ortografią czy gramatyką, poproś o pomoc kogoś lepiej posługującego się słowem pisanym.

Postaraj się, by CV i LM odpowiadały na oczekiwania pracodawcy. Błędem jest wrzucanie do CV wszystkich stanowisk pracy na zasadzie „im więcej tym lepiej”. Jeżeli pracowałeś w pięciu sklepach, czterech pubach, szatni i restauracji, a teraz chcesz znaleźć pracę w księgowości, to dodawanie tych wszystkich pozycji nie ma sensu. Aby łatwiej zyskać przychylność pracodawcy, wpisz do CV i LM te miejsca pracy, zdobyte certyfikaty i odbyte staże, które mają związek z Twoim potencjalnym nowym zawodem.

Co jeszcze zrobić, by skutecznie szukać pracy? Jeżeli bardzo zależy Ci na konkretnym wakacie, możesz spróbować wysłać dodatkowego maila z prośbą o odpowiedź na Twoją ofertę. W 90% przypadków nic to nie da, ale możliwe, że trafisz na rekrutera, który doceni fakt, że zależy Ci na tej posadzie bardziej niż innym kandydatom. A napisanie dodatkowego maila to tylko chwila.

Przed wysłaniem CV i ewentualnego listu, dokładnie zapoznaj się z treścią ogłoszenia. Sprawdź jakie pracodawca ma wymagania i postaraj się jak najlepiej na nie odpowiedzieć.

Jak podejmować trudne decyzje?

0

Podejmowanie ważnych decyzji nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza, gdy każda opcja może popchnąć nasze życie w zupełnie innym kierunku. Na szczęście jest kilka trików, które ułatwią Ci ten proces. Zobacz jak podejmować trudne decyzje, by były bardziej trafione?

Przemyśl sprawę wcześniej

Nie warto zostawiać decyzji na ostatnią chwilę. Stres nie jest dobrym doradcą. Im dłużej zwlekasz z wyborem, tym większa szansa na to, że emocje zaczną brać górę i Twój osąd nie będzie miał wiele wspólnego z racjonalnością.

A więc jak podejmować trudne decyzje? Jeżeli wiesz, że czeka Cię ważny wybór (np. decyzja dotycząca kierunku studiów, ścieżki kariery, zakupu mieszkania), wskaż sobie deadline, w którym zobowiążesz się przed samym sobą do podjęcia mocnej, trwałej decyzji. Zrób to na tyle wcześnie, byś był w stanie myśleć rozsądnie, bez zbędnych emocji. Kierunek studiów możesz wybrać już w połowie liceum, a z planowaniem kariery nie musisz czekać do obrony pracy magisterskiej.

Ogranicz liczbę opcji

Człowiek lepiej radzi sobie z podejmowaniem trudnych decyzji, gdy ma ograniczoną ilość opcji do wyboru. Dlatego staraj się odrzucać kolejne opcje i pozostawić jedynie te, które wydają Ci się najlepsze. Optymalnie powinny to być 2-3 pozycje. Nie jesteś w stanie przeanalizować opłacalności studiowania na każdym kierunku studiów. Dlatego wybierz te, które wydają Ci się najbardziej trafione i dokładnie zbadaj ograniczoną liczbę. Będziesz w stanie bardziej zagłębić się w temat, lepiej porównać poszczególne wybory i postawić na jedną z opcji na podstawie racjonalnych przesłanek.

Inteligencja emocjonalna

W psychologii funkcjonuje pojęcie inteligencji emocjonalnej (EQ). W odróżnieniu od IQ, dotyczy ona tego, jak skutecznie odczytujemy i reagujemy na emocje innych oraz jak radzimy sobie ze swoimi stanami emocjonalnymi. Podejmowanie trudnych decyzji zdecydowanie wymaga dużej inteligencji emocjonalnej, zwłaszcza, gdy nie masz wiele czasu na dokonanie wyboru.

Zastanów się dobrze nad tym, jakie emocje odczuwasz i jak wpływają one na decyzje, którą chcesz podjąć. Czy przypadkiem wybór nie jest oczywisty z racjonalnego punktu widzenia, ale strach przed nowością każe Ci szukać argumentów przeciw? Może są inne emocjonalne powody, które zaciemniają obraz sytuacji?

Ponadto weź emocje pod uwagę w „kalkulowaniu” opłacalności danej decyzji. Przypomnij sobie, czy podobne sytuacje nie miały już miejsca w Twoim życiu. Jak się wtedy czułeś? Czy chcesz to powtórzyć czy lepiej uniknąć takiej sytuacji? Spróbuj przewidzieć emocje, które się pojawią i pomyśl, czy w związku z nimi dana decyzja będzie właściwa.

Słuchaj innych

Nie jesteś zdany na siebie, gdy podejmujesz ważne decyzje. Nie musisz też wszystkiego wiedzieć najlepiej. Dobrze jest popytać znajomych, którzy mają większe doświadczenia, pogadać z rodziną lub stworzyć nowy wątek na forum albo w grupie na FB. Może się zdarzyć, że Twoi doradcy będą podzieleni – ale może przynajmniej zyskasz nowe argumenty, które przekonają Cię w jedną lub drugą stronę. Dowiesz się czegoś nowego o wybranym kierunku studiów czy dzielnicach, w których chcesz kupić mieszkanie.

A gdy zdecydowana większość podpowiadających będzie tego samego zdania to, cóż, najwyraźniej warto ich posłuchać. Jeżeli cała rodzina i wszyscy przyjaciele chcąc pomóc Ci w podjęciu trudnej decyzji np. sugerują, że dany model auta będzie najlepszy albo że nowa oferta pracy jest bardziej wartościowa od poprzedniej, prawdopodobnie tak właśnie jest. Z zewnątrz można często trzeźwiej ocenić sytuację. Osoby trzecie nie kierują się emocjami, które mogą przeszkodzić w podjęciu trudnej decyzji.

Jak dobrze negocjować?

0

Negocjacje to nie tylko dwóch przedstawicieli firm, którzy omawiają warunki nowego kontraktu. To również rozmowa o podwyżce, sprzedaż towaru nowemu klientowi czy pozyskiwanie stałego odbiorcy. Sytuacji, w których negocjujemy są dziesiątki. Dotyczy to zarówno małych, jak i dużych firm. Pytanie, czy wiesz, jak dobrze negocjować i czy takie momenty działają na Twoją korzyść czy stratę? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwią osiąganie dobrych wyników w przyszłości.

Wybierz limity, których nie możesz przekraczać

Jeżeli tworzylibyśmy spis zasad dobrego negocjowania, obowiązkowo na liście musiałoby się znaleźć niniejsze zalecenie. To sposób podawany przez niemal każdego trenera negocjatorów. Jeszcze przed przystąpieniem do negocjacji dobrze przemyśl to, jakich wartości nie możesz przekroczyć. Za jaką stawkę opłaca Ci się sprzedać produkt lub wykonać zlecenie? Jaka stawka będzie satysfakcjonują dla firmy, która wysłała Cię jako negocjatora? Gdy znasz limit to wiesz do jakiej granicy możesz się zbliżyć i jak śmiałe kroki możesz podejmować. Jednocześnie będziesz w stanie twardo się przeciwstawić, gdy druga strona zechce przekroczyć tę granicę. Oczywiście limitów tego rodzaju nie można zdradzać interlokutorowi, a już na pewno nie można o nich wspominać na początku rozmowy.

Pomyśl, gdzie możesz odpuścić

Być może są kwestie, które są ważne dla Twojego kontrahenta, a Tobie na nich nie zależy. Być może klient myśli, że dana usługa powinna być bardzo droga, a Ty wiesz, że wykonujesz ją w pięć minut. W takich sytuacjach dobre negocjowanie powinno polegać na zachowaniu twarzy pokerzysty. Nie dawaj się łatwo przekonać. Gdy w końcu odpuścisz, kontrahent będzie miał satysfakcję z tego, że udało mu się wynegocjować coś dla siebie. Tymczasem Ty będziesz mógł zaprezentować twardszą postawę w miejscach, na których Tobie bardziej zależy.

Zastanów się, co znaczy Twoja oferta dla drugiej strony

Co jeszcze możesz zrobić, aby dobrze negocjować? Zastanów się, jak ważna jest Twoja oferta dla kontrahenta. Być może jesteś jedyną osobą w okolicy, która zapewnia daną usługę albo jakość Twojego produktu zdecydowanie przewyższa konkurencję. To, jak dobre są Twoje karty zależy w dużej mierze od potrzeb i możliwości drugiej strony.

Startuj z górnego pułapu

Jakie warunki podać na starcie? Najlepiej jak najkorzystniejsze dla Ciebie. W większości sytuacji opłaca się nawet mocno zawyżać stawkę, zwłaszcza, jeżeli obie strony są nastawione na negocjacje. Zazwyczaj nie masz nic do stracenia, gdy podajesz zbyt wysokie wymagania. Druga strona może najwyżej dojść do wniosku, że oferujesz produkt z wyższej półki. Wyższy punkt startowy oznacza z reguły lepszą pozycję końcową.

Upewnij się, czy jest pole do negocjacji

Na koniec dodajmy, że warto nie tylko pomyśleć nad tym, jak dobrze negocjować, ale również zastanowić się czy… druga strona zdaje sobie sprawę z tego, że negocjujecie czy też może traktuje Twoją ofertę jako ostateczną. Kiedy to ważne? Na przykład wtedy, gdy podajesz swoją stawkę wraz z dziesięcioma innymi potencjalnymi wykonawcami usługi. Jeżeli chcesz celowo podać zawyżoną kwotę, możesz zasugerować chęć negocjacji, pisząc np. że to proponowana cena. Negocjowanie ma też sens wtedy, gdy podajesz choćby swoje portfolio albo klient zna Twoją markę i dobre opinie o niej. Jeżeli wysyłasz samą cenę i to jedyna informacja jaką klient otrzymuje, odbiorca może nawet nie przystąpić do negocjacji. W takim wypadku lepiej podać ostateczna stawkę lub zawyżoną nieznacznie.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? Jakie koszty wziąć pod uwagę?

2

Założenie sklepu online to wygodny pomysł na biznes, który można prowadzić we własnym domu. Każdy, komu taka forma działalności chodzi po głowie zadaje sobie pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? W wielu źródłach można znaleźć informacje, że potrzebne jest 10 000 zł. W wielu wypadkach ta kwota wydaje się całkiem realna, nie licząc zatowarowania sklepu. Jakie koszty trzeba wziąć pod uwagę?

Założenie strony internetowej

To, co nasuwa już na samym początku to kwestia stworzenia samego sklepu, czyli strony internetowej z modułem sprzedaży. Ile to kosztuje? Widełki cenowe mogą być bardzo różne, zależnie od tego czy zdecydujemy się na zakupienie prostego sklepu wykonanego na gotowych schematach czy zgłosimy się do firmy oferującej budowanie sklepu na własnym systemie CMS. Prosty sklep może kosztować nawet kilkaset złotych, ale z reguły koszt zbudowania solidnej platformy sięga kilku tysięcy.

Do kosztów stworzenia sklepu trzeba też doliczyć zakup domeny i serwera, ale zazwyczaj nie są to duże kwoty. Roczny abonament na domenę i dobry serwer to kwoty rzędu 400-600 zł.

A być może już robiłeś research na temat tego, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i znalazłeś informację, że wystarczy 100 zł miesięcznie? Takie oferty dotyczą gotowych platform sklepowych. Ich zaletą jest maksymalna prostota obsługi i to, że wygodny sklep można stworzyć praktycznie w ciągu jednego wieczora. Minus jest natomiast taki, że sklepy na gotowych platformach źle pozycjonują się w Google. Mogą też mieć ograniczenia, za których ominięcie będzie trzeba dopłacać.

Jeżeli na poważnie myślisz o sprzedaży w sieci, lepiej jest zapłacić za stworzenie własnego sklepu pod niezależną domeną.

Prowadzenie działalności gospodarczej

Kolejny nieunikniony koszt to założenie i prowadzenie działalności gospodarczej. Jaki to ma wpływ na to, ile kosztuje założenie sklepu internetowego? To zależy jaki rodzaj działalności założysz. Zazwyczaj koszt stały to płatności do ZUS rzędu 500 zł przez pierwsze dwa lata i ponad 1000 zł po tym okresie.

Zatowarowanie albo drop-shipping

Znacząca część kosztów to oczywiście zatowarowanie sklepu oraz wynajem ewentualnego magazynu. Ile to kosztuje? Tu nie ma sensu podawać nawet zbliżonych kwot, bo wszystko zależy od branży i skali działalności. Przypomnijmy jednak o alternatywnym modelu, jakim jest drop-shipping. Polega on na umowie z hurtownią, na podstawie której towar jest wysyłany z hurtowni do klienta dopiero po złożeniu zamówienia. To mniej korzystne finansowo, ale bezpieczniejsze rozwiązanie. Kupujesz towar dopiero, gdy już go sprzedasz!

Kasa fiskalna

Do sklepu możesz dokupić kasę fiskalną, ale zazwyczaj jest ona niezbędna jedynie wtedy, gdy masz zamiar obsługiwać klientów również w sprzedaży bezpośredniej. Polskie prawo pozwala na ominięcie kasy, gdy pieniądze spływają na Twoje konto wyłącznie drogą elektroniczną i wystawiasz inny dokument sprzedaży, np. fakturę.

Regulamin, polityka prywatności, cookies

Do odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego musimy włączyć również koszty stworzenia odpowiednich dokumentów. Każdy sklep powinien mieć regulamin, politykę prywatności oraz politykę cookies. W sieci znajdziesz darmowe schematy, ale korzystanie z nich jest nieco ryzykowne. Czasem mają niedociągnięcia, więc w razie ewentualnego sporu możesz przegrać sprawę w sądzie.

Teksty na stronę

Do kosztów trzeba doliczyć też pracę copywritera, czyli teksty na stronę internetową. Wiele osób nie bierze tego pod uwagę, a przy dużym dużym sklepie internetowym koszty zakupu unikalnych tekstów mogą być znaczące. Dlaczego? Ponieważ najlepiej dla strony, gdy znajdują się na niej wyłącznie unikalne treści – każdy produkt i kategorię trzeba opisać osobno. Gdy opisy są kopiowane z innych stron, nawet całkiem legalnie, Google uznaje je za plagiat i taką stronę ocenia znacznie gorzej. Z tego powodu wybicie się w wyszukiwarce jest znacznie łatwiejsze, gdy wszystkie treści są pisane od nowa na potrzeby sklepu.

Pozycjonowanie i inne formy reklamy

W ten sposób dochodzimy też do tematu pozycjonowania, które koniecznie trzeba wliczyć w koszty założenia sklepu internetowego. Jest to dziś jedna z najważniejszych technik promowania stron, a im szybciej zaczniesz pozycjonować, tym lepiej. Ewentualnie, jeżeli masz dużo czasu, możesz pozycjonowaniem zająć się sam. Natomiast wśród innych form reklamy, warto zainwestować przynamniej w płatne reklamy na Facebooku.

 

 

Jak pracować jako freelancer?

1

Masz dość codziennej pracy od ósmej do szesnastej albo z góry narzuconego grafiku? W takim razie możesz zacząć pracować jako freelancer. W jaki sposób to zrobić? Poniżesz przedstawiamy odpowiedzi na dwa najważniejsze pytania: jak pozyskiwać klientów oraz jak rozwiązać formalne kwestie związane z zatrudnieniem.

Jak pozyskiwać klientów?

Gdy zastanawiasz się, jak pracować jako freelancer, najczęściej jest to równoznaczne z innym pytaniem: jak pozyskiwać klientów? Jest kilka dobrych odpowiedzi na to pytanie, a w różnych branżach mogą się sprawdzić trochę inne metody. Wiele zależy też od tego jaki ma być profil Twojej działalności: chcesz polować jedynie na dużych klientów i wykonywać jedno dobrze płatne zlecenie raz na tydzień czy interesuje Cię jak największa liczba zleceniodawców oferujących średnie stawki? Druga opcja z pewnością jest bezpieczniejsza na początek, zwłaszcza, jeżeli dopiero zaczynasz zarobkowanie na własną rękę i nie masz dużych oszczędności na czarna godzinę.

Niemniej, klientów możesz pozyskiwać takimi metodami:

  • Dodawaj ogłoszenia w najbardziej znanych serwisach – zarówno z lokalnymi ogłoszeniami, jak i na stronach o profilu profesjonalnym.
  • Dołącz do grup freelancerskich i branżowych na Facebooku – wielu klientów publikuje tam ogłoszenia. Nie zapomnij ustawić powiadomień w taki sposób, aby dostawać je przy każdym nowym poście (domyślnie to Facebook wybiera, czy wyświetlać powiadomienie). Wówczas niczego nie przegapisz.
  • Szukaj ogłoszeń pracodawców – jeżeli chcesz pracować jako freelancer, warto regularnie odwiedzać portale ogłoszeniowe. Pracodawcy szukają freelancerów do pracy zdalnej również w takich miejscach.

To metody dobre na początek, jak i nawet po kilku latach działalności. Niemniej, możesz też próbować rozwinąć biznes i np. założyć własną stronę, którą wypozycjonujesz w Google. Wówczas bardzo możliwe, że klienci będą pojawiać się „sami”.

A skoro o spontanicznym napływie zleceniodawców mowa, warto też wspomnieć o jakości pracy. Zadbaj o to, żeby Twoi klienci mieli powody do zadowolenia. Bądź rzetelny i terminowy. Oddawaj dopracowane dzieła. To dobry sposób, by zyskać nowych odbiorców, bo Twoi zadowoleni zleceniodawcy będą polecać Twoje usługi znajomym prowadzącym biznes.

Własna działalność czy zatrudnienie na umowy cywilno-prawne?

Kolejną kluczową kwestią jest forma zatrudnienia. Jak pracować jako freelancer od strony formalnej? Możliwości są zasadniczo dwie. Pierwsza z nich to własna działalność gospodarcza. Freelancerzy najczęściej zakładają Jednoosobowe Działalności Gospodarcze. To prosta i wygodna forma. Jeżeli nie masz zamiaru podzlecać pracy, to księgowość jesteś w stanie poprowadzić samemu.

Druga możliwość to podpisywanie z klientami umów cywilno-prawnych czyli o dzieło lub zlecenie. W takim wypadku nic nie musisz robić, a umowa może być przygotowana zarówno przez Ciebie, jak i księgowość zleceniodawcy. Twoim obowiązkiem będzie jedynie wystawienie rachunku do umowy.

Warto przy tym dobrze zbadać temat i zastanowić się, czy dana praca będzie pasować do charakterystyki umowy o dzieło, która jest najbardziej korzystna. Przy stałych, cyklicznych zleceniach może się okazać, że konieczne będzie podpisanie umowy zlecenie a nawet umowy o pracę.

Którą z tych form lepiej wybrać? Klienci z reguły chętniej nawiązują współpracę z JDG albo inną osobowością prawną, ponieważ jest to dla nich znacznie wygodniejsze. Po prostu razem ze zleceniem dostają od Ciebie fakturę i płacą. Żadnego sporządzania i podpisywania umów. Często w ogłoszeniach możesz znaleźć nawet zastrzeżenie, że zleceniodawca wymaga wystawiania faktur.

Jeżeli zastanawiasz się, jak pracować jako freelancer, możesz wziąć też pod uwagę inkubatory przedsiębiorczości. To organizacje, które zrzeszają firmy, zwane tu startupami. Wówczas działasz tak, jakbyś prowadził firmę, ale zamiast ZUS-u uiszczasz opłatę dla inkubatora, co jest korzystne finansowo. Plusem inkubatorów jest też to, że nie blokujesz sobie możliwości pracy na umowę o dzieło. Zachowujesz elastyczność. Jeżeli klient będzie wolał umowę, to podpiszesz umowę, a jak rozliczenie na fakturę, to wystawisz fakturę. Z kolei drobnym minusem jest fakt, że na fakturze nie będzie widać Twoich danych, tj. nazwiska ani nazwy firmy. Oficjalnie sprzedawcą usługi lub produktu jest inkubator, co wygląda trochę mniej profesjonalnie. Poza tym pieniądze trafiają najpierw na subkonto firmowe inkubatora. Dopiero stamtąd można je przelać na własne konto na podstawie rachunku dla inkubatora.

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

0

Rozmowa kwalifikacyjna to Twoja niepowtarzalna szansa na zdobycie wymarzonego stanowiska pracy. Taka świadomość może być nieco stresująca, dlatego wiele osób z góry zastanawia się, co robić, by dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Poniżej prezentujemy kilka porad, które pozwolą Ci na pozostawienie po sobie jak najlepszego wrażenia.

Załóż koszulę na rozmowę o pracę

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną? To jedno z najczęstszych pytań. A odpowiedź zależy od tego, do jakiej firmy idziesz i na jakie stanowisko masz zamiar aplikować. Jeżeli interesuje Cię wakacyjna posada telemarketera, nie musisz czynić jakiś szczególnych przygotowań. Wystarczy schludne ubranie codzienne. Oczywiście możesz też założyć koszulę. Zawsze lepiej „przegiąć” w stronę zbyt daleko idącej elegancji niż ubrać się zbyt casualowo.

Gdy masz zamiar starać się o stanowisko menadżerskie w banku albo firmie ubezpieczeniowej, odpowiednim ubiorem będzie garnitur. Aby dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej pamiętaj o solidnym wypastowaniu butów i dobrze wyprasowanej koszuli.

Przypomnij sobie ważne informacje

Na niektórych stanowiskach wystarczy być otwartym na nowe znajomości i wyrazić chęć do nauki, by mieć wystarczające kwalifikacje. Ale pozytywne nastawienie z pewnością nie zagwarantuje Ci pracy back-end developera – tutaj liczy się to co wiesz i co umiesz. Jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej pamiętaj, by odświeżyć wszystkie kluczowe informacje, które mogą Ci się przydać podczas wykonywania zawodowych obowiązków. Bardzo prawdopodobne, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej dostaniesz do wykonania próbne zadanie. Na pewno padnie też sporo pytań, których celem będzie sprawdzenie stanu Twojej wiedzy. Im pewniej i dokładniej udzielisz odpowiedzi, tym większa szansa, że niedługo zyskasz nowe stanowisko pracy.

Poznaj firmę, do której idziesz

Na rozmowie kwalifikacyjnej bardzo często pada też pytanie dotyczące samej firmy, do której aplikujesz. Rekruter chce wiedzieć, jaka jest Twoja wiedza na temat marki i sposobu działania Twojego potencjalnego przyszłego pracodawcy. Nie zapomnij wcześniej zrobić małego researchu na temat firmy, do której się wybierasz. Zastanów się też, czy jesteś w stanie opisać to, czym przedsiębiorstwo się zajmuje. Na przykład, gdy chcesz zostać copywriterem w firmie zajmującą się pozycjonowaniem, oprócz samych umiejętności dobrego pisania, warto poznać chociaż podstawy pozycjonowania.

Uprzejmość zawsze się opłaca

Jesteś na co dzień towarzyski, miły dla ludzi i chętnie inicjujesz konwersację? A może wręcz przeciwnie – masz charakter aspołecznego introwertyka, który odzywa się jedynie, gdy nie ma innego wyjścia? W zdecydowanej większości stanowisk, pierwszy typ osoby ma nieco łatwiej – każdy woli się otaczać wesołymi, towarzyskimi ludźmi. Niemniej, jeśli masz tendencje aspołeczne, też możesz zrobić dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej – po prostu bądź uprzejmy i miły. Niewiele osób doceni sarkastyczne odzywki – nawet jeśli masz taki sposób żartowania. Na rozmowie kwalifikacyjnej warto przywdziać maskę miłej, otwartej osoby, nawet jeżeli na co dzień masz trochę inne podejście do ludzi. Warto być uprzejmym również podczas aplikacji na stanowisko, w którym główną rolę odgrywają twarde kompetencje.

Wysokość wynagrodzenia, a zwolnienie lekarskie – jak to wygląda w praktyce?

0

W momencie, gdy pracownik nie jest w stanie pojawić się w pracy z przyczyn zdrowotnych, zakład pracy lub ZUS wypłaca mu tak zwane wynagrodzenie chorobowe, aby je otrzymać, musimy dostarczyć do firmy odpowiednio wypełnione zwolnienie lekarskie w określonym terminie. Ponadto, pracownik ma obowiązek poinformować pracodawcę o całej sytuacji i przekazać informacje na temat stanu zdrowia oraz przewidywalnego czasu nieobecności w pracy.

ZOBACZ TEŻ